Blu-ray Review: His Dark Materials - Seizoen 3

Genre: Avontuur, Actie

Speelduur: +/- 8 X 60 Minuten

Regisseur: Amit Gupta, e.a.

Acteurs: Ruth Wilson, Kitt Connor, Lin-Manuel Miranda, Dafne Keen, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Engels

Eerdere recensies

Met His Dark Materials leverde HBO een sterke avonturenreeks af die ook van ons bij zijn eerste twee seizoenen niets dan lof kreeg. Het derde - en laatste - seizoen is nu verkrijgbaar op DVD en Blu-ray en na twee zulke topseizoenen, zijn de verwachtingen hooggespannen. Krijgt deze enorm sterke avonturenreeks een knallende afsluiter?

Lyra is nog altijd verloren in dit begin van dit derde seizoen en Will zoekt nog steeds naar Lyra in verschillende werelden. Dat zorgt ervoor dat de kijker geen moment krijgt om rustig in het nieuwe seizoen te komen, maar meteen in het lopende verhaal gegooid wordt. Een goede keuze, want met acht afleveringen is er geen tijd te verliezen in de strijd tegen het Magisterium en de Authority. Een sterk tempo dus en dat zonder dat er iets overhaast gebracht wordt. Het verhaal wikkelt zich steeds verder en sterker af en de acteerprestaties, die tot dan al zeer goed waren, blijven op hetzelfde niveau. Dafne Keen, als Lyra, was amper dertien toen de reeks begon en je ziet ook in haar vertolking dat ze iets ouder en beter geworden is in haar rol.

Niet dat ze de voorgaande twee seizoenen niet sterk was, zeker wel, maar ze is gegroeid, net als de reeks. Het derde seizoen stelt dus op geen enkel vlak teleur. Niet qua afwikkeling van de verhaallijnen rond Will, Mrs. Coulter en Lyra, maar ook niet op verhalend op cinematografisch vlak. His Dark Materials was altijd al een enorm mooie reeks om naar te kijken, en de director of photography heeft ook in dit derde seizoen enorm sterk werk geleverd. Vaak krijgen reeksen naar het einde toe een soort van sleur, maar met amper drie seizoenen - wat de juiste keuze is -, blijft het strak en fris en stelt het op geen enkel vlak teleur. Een sterke afsluiter voor wat een avonturenreeks is die we ons zullen blijven herinneren.

His Dark Materials is een voorbeeld van wat televisiereeksen moeten zijn. Consistent in kwaliteit, niet teveel seizoenen, prachtig om naar te kijken en verhaallijnen die allemaal correct en op een goeie manier afwikkelen. Een reeks om te koesteren.

9/10