Blu-ray Review: His Dark Materials

Format: Blu-ray Genre: Avontuur, Drama Speelduur: +/- 8 X 60 minuten

Regisseur: Jamie Childs, e.a.

Acteurs: Dafne Keen, Kit Connor, Amir Wilson, Andrew Scott,James McAvoy, Ruth Wilson, ...

Beeld : 1.78:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, DD 5.1 | Frans Ondertitels: Nederlands, Frans, Deens, Zweeds, Fins, Engels

Extra's: Making of, Adopting His Dark Materials, Buidling HDM, Dressing HDM, THe Deamons of HDM, James McAvoy: Bringing Lord Asriel to Life, Lin-Manuel Miranda: Bringing Lee Scoresby to Life, Ruth Wilson: Bringin Mrs. Coulter to Life, Dafne Keen: Bringing Lyra Belacqua To Life

Herinnert zich iemand de film The Golden Compass nog? Het was een aangename avonturen/familiefilm gebaseerd op de boeken van Philip Pullman. Ook deze nieuwe reeks His Dark Materials is gebaseerd op diens boeken. Geen voortzetting van The Golden Compass, want dat was maar een onderdeel van His Dark Materials. De HBO-serie is een ander beestje.

His Dark Materials heeft dezelfde personages en eenzelfde verhaal over spirit animals, onderdrukte magie en ontvoerde kinderen. Maar waar de film uit 2007 meer familievriendelijk en sprookjesachtig was, is His Dark Materials wat donkerder, grauwer en heeft het wat meer actie. Maar dat het enorm cool is, staat vast. Centraal staat Lyra, een jong weesmeisje, dat haar vaardigheden gaandeweg ontdekt en samen met anderen de vermiste kinderen gaat zoeken in het gezelschap van een coole, sprekende ijsbeer. Maar iets donkerder dus. De ijsbeer is gewelddadig, het Magisterium komt strikter en met een harde hand regerend over en de algemene look van de serie is iets grauwer en donkerder.

Dat wil niet zeggen dat het een deprimerende boel is. Het is een enorm sterke reeks met een verhaal dat zich sterk uitbouwt over de acht afleveringen van dit eerste seizoen. De cinematografie is prachtig, de computereffecten zijn enorm goed en de acteerprestaties zijn stuk voor stuk overtuigend. De cast heeft met namen als James McAvoy, Lin-Manuel Miranda en Ruth Wilson dan ook geen gebrek aan straffe namen. Maar ook bijvoorbeeld Dafne Keen als protagoniste Lyra doet het enorm goed. De combinatie van een sterk verhaal, straffe vertolkingen en een wereld die schitterend in beeld wordt gebracht zorgen voor een spannende coole reeks die van de eerste tot de laatste aflevering razend interessant blijft.

His Dark Materials is qua sfeer en beeld in geen enkel opzicht te vergelijken met The Golden Compass. Dat was een leuke familiefilm, deze serie is een volwassen, interessante, boeiende reeks die met gemak bij de besten van het jaar mag genoemd worden.

9,5/10