Review: Ancestors: The Humankind Odyssey

Ontwikkelaar: Panache Digital Games Uitgever: Panache Digital Games

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Avontuur

Releasedatum: 4 december 2019 Adviesprijs: € 29,99

De evolutietheorie is iets dat bewezen is, al beweren creationisten graag het tegendeel. Maar we stammen af van apensoorten, die leerde, evolueerden en daarvan heeft Panache Digital Games nu een game gemaakt. Een game die niet draait rond flitsende dingen of actievolle sequenties, maar helemaal draait om de evolutie van een soort tot de mens die we vandaag kennen.

De vraag is natuurlijk hoe je zoiets boeiend genoeg maakt. De ontwikkelaar laat ons een 'lineage' van naam voorzien en dropt ons dan meteen in de jungle als een jong aapje dat van zijn familie gescheiden is. Het begin is wel heel erg leuk. Door de ogen van een jong aapje oogt de jungle vol gevaren en worden geluiden gestalte gegeven door schrikwekkende beelden en moeten we een veilige plek zoeken, of onze weg vinden naar onze apengroep. Een leuk begin, maar eens bij onze groep zakt de game meteen in. Het tempo van de game is héél erg traag. Dat viel natuurlijk te verwachten, maar het tempo lijkt nog trager dan we hadden verwacht.

We moeten vooral verkennen, alles vastnemen, bestuderen, proeven, gebruiken.... eigenlijk alles wat je een aap in de natuur ziet doen. Want alleen zo leren de apen waar we met spelen en alleen zo worden ze slimmer en gaan ze uiteindelijk evolueren. Eten we iets nieuws of vinden we een nieuwe plant leert de aap iets en worden er nieuwe neuronenverbindingen gemaakt in de hersenen. Een leuk systeem van progressie, die gestoeld is op wetenschappelijke feiten. Op die manier is het verkennen van de open wereld wel aangenaam. Je weet niet wat het effect van de ene of de ander bes is en krijgt verrassingen voorgeschoteld. Ook de manier waarop we ons voortbewegen is tof.

Je kan als een rasechte aap de bomen beklimmen en door het bos zwieren en dat gaat nog vrij vlot. Al is het niet echt realistisch van welke hoogtes we kunnen vallen zonder pijnlijke gevolgen te kennen. Maar de bewegingen en animaties zijn top. Helaas kan de game die goede dingen niet helemaal aangrijpen om een écht boeiende game voor te schotelen. Want het blijft vooral bij het verkennen en evolueren. Nu goed, daar draait de game ook om, maar buiten af en toe opgejaagd worden door een ander dier kent de game geen tempoversnellingen. Je zou toch iéts in de game kunnen stoppen dat het tempo af en toe de hoogte injaagt, maar het blijft hierbij en op deze manier wordt het wel heel repetitief..

Naast repetitief kent de game ook frustrerende momenten. Het is geen game die je bij de hand neemt - al kan je kiezen voor wel of geen HUD of wel of geen tutorial - en je echt laat ontdekken. Dat is enerzijds prima, maar anderzijds zijn er momenten waar we lullig in het rond lopen en geen idee hebben hoe we iets moeten doen. Een slaapplek bouwen was zo een obstakel dat véél te lang duurde omdat we geen starthint kregen. Je kan wel argumenteren dat dit de immersie ten goede komt en het allemaal heel realistisch is, maar de realiteit is ook dat je een groot deel gamers gaat verliezen door dit. De game heeft dus wel zijn charmes, maar helaas ook zijn minpunten. Het is mooi voor het oog met een knappe jungle, leuke animaties en grafisch gewoon heel wat kwaliteiten, maar de vraag is: is het een game? Of is het een walking sim over de evolutietheorie die vooral een doel mist?

Van dat laatste kunnen we ons helaas niet ontdoen. De game mist bijwijlen een 'doel'. Want de missies zijn redelijk simpel en met het doel dat je aap en latere evoluties moet leren om te groeien is bijwijlen te traag. Een bewuste keuze van de ontwikkelaar want dat is nu eenmaal het thema van de game, maar heel wat gamers gaan daardoor wellicht afhaken.

5,5/10