Review: Asterix & Obelix XXL 3: The Crystal Menhir

Ontwikkelaar: OSome Studio Uitgever: Anuman

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Platformer

Releasedatum: 21 november 2019 Adviesprijs: € 59,99

Asterix & Obelix staan wellicht in menig stripliefhebber zijn collectie. De creaties van Uderzo en Goscinny gaan nu al ruim 60 jaar mee en naast strips, televisiereeks en films zijn er ook nog de games. Oorspronkelijk verschenen de games begin jaren '00, maar vorig jaar kregen we de remaster van XXL 2 op PC en consoles. Nu is er XXL 3. Geen remaster, maar een compleet nieuwe game.

Een compleet nieuwe game, en dus zijn de verwachtingen toch anders dan bij XXL 2. Hoewel dat best een leuke game was om tussendoor te spelen, voelde het allemaal wel wat gedateerd aan en was het visueel nu niet van het beste dat het platformgenre al gezien had. Dat is meteen anders bij XXL 3. De game is veel kleurrijker, scherpen én cartoonesker. Visueel is het veel afgelikter en dat doet al veel met het gevoel van een gamer. We spelen nu ook in een isometrisch perspectief, wisselen van personages om puzzels op te lossen én kunnen in co-op spelen. Heel wat om te ontdekken dus.

En dat doen we in een verhaal waarin we op zoek gaan naar een aantal kristallen om in de kristallen menhir te plaatsen. Onderweg slaan we wat Romeinen plat die alles behalve het Gallische dorp bezetten en de eerste momenten zijn best tof. Net zoals Asterix en Obelix in de strips doen, tellen ze de helmen van de Romeinen die ze door de lucht zwieren en dat dient om naderhand in dorpjes bij een marktkramer nieuwe krachten en upgrades te kopen. Zo probeert ontwikkelaar OSome Studios de combat een beetje gevarieerd te houden, want eerlijk is eerlijk: hordes na hordes Romeinen in mekaar slaan kan soms repetitief worden en.... dat wordt het ook.

De maatregelen om dat tegen te gaan, - nieuwe krachten en upgrades, het co-op puzzelen, Idefix die je op de vijand kan afsturen, de menhir nieuwe krachten geven wanneer je een kristal vindt - kan dat stukje dus niet helemaal vermijden. Dat komt dan vooral door de soort gameplay. Elke missie is wel een go-and-fetch missie waar je iets moet halen om finaal een Romeins kamp kort en klein te slaan en een zo goed mogelijke score te halen. Het verloop is dus na enkele uren dus wel vrij voorspelbaaar. De mechanieken veranderen niet, buiten enkele vijanden die een schild of iets anders meedragen dat de combat iets moeilijker maakt. Wat wel leuk is, is de verandering van omgeving. Vrij snel gaan we al buiten Gallië en weg van de bossen. Er zijn vrij veel gebieden om te verkennen en visueel is het allemaal heel leuk.

Wat leuker had kunnen zijn, zijn de puzzels. Die zijn een beetje té simpel. Je kan wisselen tussen Asterix en Obelix of wel in co-op spelen vanuit de luie zetel op één scherm, maar de puzzels of samenwerkingsmomentjes zijn een beetje té simpel. We hadden gehoopt dat er later in de game meer uitdaging kwam, maar helaas. De game lijkt wat op de leest van het jonge volkje geschoeid, en hoewel dat zeker een deel van het doelpubliek is, lijkt ons dat niet helemaal een goede keuze. Het gebrek aan uitdaging en het repetitieve van de combat - dat ons soms aan de repetitieve One Piece of Dynasty Warriors-games doet denken, doet de game een beetje de das om.

Een nieuwe Asterix en Obelix XXL-game is altijd leuk. De game is voor een tijdje ook wel wat vermakelijk, maar de game beidt niet genoeg afwisseling om lange periodes aan één stuk te blijven boeien. De game is visueel heel leuk, de combat is bij momenten grappig, maar een gebrek aan afwisseling en steeds dezelfde structuur doen de game niet boven het maaiveld uitsteken.

6/10