Review: Terminator Resistance

Ontwikkelaar: Teyon Uitgever: Reef Entertainment

Platformen: PC, PS4,, Xbox One Genre: Shooter

Releasedatum: 15 november 2019 Adviesprijs: € 59,99

De Terminator-franchise is zo eentje die ondertussen al enkele decennia meegaat. De filmreeks waarin Arnold Schwarzenegger de hoofdrol speelde verwaterde na twee film nog niet zo een klein beetje, maar de makers proberen dit eindejaar terug met het succes aan te knopen met Terminator Dark Fate én Arnold Schwarzenegger opnieuw in de cast. En er is ook een videogame.

Die videogame is géén movie tie-in en heeft dus niets te maken met de nieuwe film Dark Fate. Het is een compleet nieuw verhaal, dat zich dertig jaar na Terminator Judgement Day afspeelt. Nu groeien de goede Terminator-verhalen niet aan de bomen, en was het dus afwachten of dit verhaal ons mee kon slepen. Dat kon het... niet. We openen dus niet bepaald met goede kritieken. Het verhaal is niet barslecht, maar het is gewoon het vehikel om de game een reden te geven en ons te loodsen door wat eigenlijk een volbloed first-person shooter is geworden.

Geen third-person actie-avontuur dus, waar deze franchise zich misschien wel beter toe zou lenen. Het verhaal is vrij apocalyptisch, na de overname van de robots, en dus desolaat. En zo voelt de game ook aan. We gaan missie na missie op pad om met het verzet de wereld van Skynet te bevrijden, maar de levels van die missies zijn alles behalve aangenaam om in te vertoeven. Qua design is het nogal saai, sluit het niet aan bij de sfeer van de films en lijkt het op een saaie Mad Max setting in de wereld van Terminator. En daar houdt het niet op. Ontwikkelaar Teyon probeert van deze shooter een loot-craft shooter te maken met hoofd- en zijmissies en wil zo een gevarieerde spelervaring op poten zetten, maar daar slaagt de game alles behalve in.

Met het craften en looten in gedachten, zou dit een prima survival-shooter kunnen zijn met heel veel uitdaging. Maar ook dat is het niet. Het wordt je als speler te gemakkelijk gemaakt, met ammo en medkits die als rijpe appels van de bomen vallen en overal voor het oprapen liggen. Er is dan nog wel een skill tree om het wat gevarieerder te maken en je een doel te geven om jezelf te verbeteren, maar die skill tree voelt generisch aan. Eentje van dertien-in-een-dozijn. Het schieten zelf valt gelukkig wel mee. Heel old school, met weinig moderne elementen, afgezien van een skill tree die je wat meer elementen meegeeft. Lekker old school no-nonsense alles aan gort schieten. Hoewel dat element wel best ok is, is dat niet genoeg om een goede game te maken anno 2019.

Er is dus heel veel mis met Terminator Resistance. Van het saaie design naar repetitieve missies, een matig verhaal en een skill tree die te generisch is en dus te weinig toevoegt. Grafisch een hit dan? Als je de screenshots vlak voor de release moest geloven zou dit een best aardig uitziende game worden. Ook die hoop wordt aan diggelen geslagen. Het design is beneden alle peil, zoals we al zeiden, maar puur visueel en technisch is het ook geen feestje. Een game die je zou verwachten op een vorige generatie consoles, maar niet op de PS4 of Xbox One. Of toch al zeker niet tegen het einde van de cycli van beide consoles, aangezien ontwikkelaars de volledige kracht van de consoles zouden moeten kennen. Helaas.

Op het eind van de dag is Terminator Resistance gewoonweg een heel ontgoochelende game. De franchise verdient beter dan een spel dat uit een vorige generatie lijkt te komen. Zowel visueel als qua gameplay opvattingen. Het is bijna Sinterklaas, maar deze game zet je best niet op je lijstje.

4/10