Review: Need for Speed Heat

Ontwikkelaar: Ghost Games Uitgever: EA

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Race

Releasedatum: 8 november 2019 Adviesprijs: € 59,99

Een goede Need for Speed-game is een deugd. In mijn jeugd verschenen er enkele erg goede Need for Speed-games, met de Underground-reeks als het summum. De laatste tien jaar bevindt de reeks zich echter in woelige wateren. Need for speed, de reboot uit 2015 was niet sterk, en Need for Speed: Payback in 2017 was gewoon niet goed. Brengt Heat de fun terug in de Need for Speed-reeks of gaat ook deze iteratie uit de bocht?

Er zijn twee dingen die de Need for Speed-games altijd goed maken. Straffe politie-achtervolgingen en tuning. Qua tuning is Need for Speed Underground 2 tot nog toe het beste van de reeks, maar in deze game willen ze daar duidelijk opnieuw een pijler van maken. Ghost Games gooit ons onmiddellijk in een race waarin we onze reputatie als veelbelovende rookie kracht moeten bijzetten. We duiken de nacht in, want dan vinden de illegale races plaats én verdienen we respect van andere wildebrassen met vier wielen onder hun kont en uiteraard mogen we meteen kennismaken met de hardnekkige politie die straatracers van de baan wil halen. Daarna kan het verhaal echt beginnen en krijgen we ook de kans om de wereld te verkennen.

Die wereld is een uitgestrekte open-wereld die er echt wel mag zijn. De ondertitel Heat en de zomerse uitstraling overdag laat duidelijk blijken dat Miami de inspiratie voor de wereld is, en die is knap. Heel groot ook en genoeg te doen. De game wordt wel opgesplitst in twee delen: tijdens de nacht rij je illegale races die je respect opleveren en je reputatie dus opbouwen, en tijdens de dag rij je iets meer reguliere races die je geld opleveren. Je moet dus kiezen waar de focus ligt, geld of reputatie, al heb je beiden nodig. Het geld kan je natuurlijk goed gebruiken om nieuwe auto's te kopen, maar ook om je huidige auto te upgraden en te 'pimpen'. Dat gedeelte is heel erg uitgebreid. Ghost Games probeert van het tunen terug een substantieel onderdeel te maken van Need for Speed Heat en dat lukt erg goed.

Je kan zowat alles aanpassen aan de auto. De rims, de spoiler, stickers op elk onderdeel tot zelfs opnieuw de neonlichten onder je auto. Dat kon je in de vorige Need for Speed-games ook nog altijd, maar hier ziet het er veel beter uit en is het iets wat je wil verdienen. Dat had je in de voorgaande games veel minder. Dat wil toch zeggen dat Need for Speed Heat gewoon een heel erg goede game is. De game geeft je zin om altijd voort te spelen, al is de game op veel vlakken hetzelfde als de voorgangers. Uitdagingen, races, reclameborden waar je door kan vliegen in een open-wereld die je laat afwisselen tussen een verhaal en nevenactiviteiten. En toch speelt deze game veel beter weg. Dat komt vooral door het snelheidsgevoel. Dat zit erg goed en we genieten er veel meer dan bij de vorige game van om over de wegen te zoeven.

Ook de politieachtervolgingen zijn veel intenser. Je moet veel meer opletten en ze zijn veel hardnekkiger. Eén van de problemen voorheen was dat het te makkelijk was om de politie in de luren te leggen, maar nu coördineren ze hun zoektocht en achtervolgingen waardoor dat meer een uitdaging geeft. De soorten races, de politie-achtervolgingen, het snelheidsgevoel... Het is allemaal dik in orde. Helaas is het verhaal een beetje minder. De personages zijn oké en lo and behold: ons personage heeft een stem, maar het verhaal op zich is matig. Je kan ook niet zoveel richtingen uit met een personage dat in een stad terechtkomt en zich wil opwerken in het legale en illegale racecircuit, maar een beetje meer diepgang bij personages of een grotere emotionele connectie met de gamer moet toch echt wel mogelijk zijn. Helaas lukt dat niet.

Dat is echter één van de weinige minpunten van Need for Speed Heat. Voorts is het audioviseel echt wel goed. De soundtrack knalt goed, met onder meer Diplo, Machine Gun Kelly en Kendrick Lamar. Ook visueel is het een topper. Het ziet er flitsend uit, cool, gedetailleerd en in het verhaal zien de personages er knap uit. De wereld op zich mocht wel iets drukker, maar dat het geen enorm drukke wereld is, is wel typisch voor dit soort spellen.

Need for Speed zat de laatste jaren in een enorme slomp, maar Need for Speed Heat bewijst dat er toekomst is voor de franchise. Heat is niet foutloos, maarde game is wel pakken leuker om te spelen dan de reboot uit 2015 en Payback uit 2017. Wie een leuke Need for Speed wil, haalt deze in huis!

8/10