Review: The Outer Worlds

Ontwikkelaar: Obsidian Entertainment Uitgever: Private Division

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch (2020) Genre: Actie, RPG Releasedatum: 25 oktober 2019 Adviesprijs: € 59,99

Toen het nieuws bekend werd gemaakt dat Obsidian Enterainment een nieuwe game aan het ontwikkelen was, keken heel wat Fallout-gamers uit naar deze game. Zeker als je weet dat de laatste Fallout-game niet al te goed werd ontvangen door de fans van dit genre. De vraag was echter of Obsidian Entertainment (bekend van onder andere Fallout New Vegas en Star Wars: Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords) dit pad opnieuw ging bewandelen. Wijzelf waren ook enorm benieuwd naar dit project en bij de eerste beelden kwam er prompt een glimlach op onze snoet. We moeten toegeven dat we onze tijd hebben genomen voor deze review, maar we hebben er geen moment spijt van. Wat is onze mening over deze The Outer Worlds? Dat kom je hieronder te weten!

The Outer Worlds speelt zich af in een alternatieve toekomst, met als verschil dat de Amerikaanse President William McKynley in 1901 niet werd vermoord. Doordat deze aanslag mislukt neemt Theodore Roosevelt ook de plaats niet in als nieuwe president. Dit heeft natuurlijk grote gevolgen en gebeurd er heel wat in de wereld van de grote bedrijven. Het voornaamste wat in de game gebeurd is het feit dat het ruimtereizen veel sneller gaat dan in onze eigen echte wereld.

The Outer Worlds speelt zich dus af in het jaar 2355 in het systeem van Halcyon. Je speelt de rol als The Stranger die op het schip Hope vertoeft. Deze trip verloopt niet als gepland en de normale duur van 10 jaar wordt veranderd naar 60 jaar, met alle gevolgen van dien. Iedereen wordt op het schip in een cryo-sleep gehouden om toch enige overleving te geranderen. Vijfendertig jaar later worden we als enigste uit onze heerlijke slaap gehaald door wetenschapper Phineas Vernon Welles. We worden zonder het zelf te beseffen richting Terra 2 gestuurd om iemand te ontmoeten, maar ook deze ontmoeting loopt anders dan gepland.

In deze game hebben we de vrije keuze om ons eigen personage aan te maken. Alle gameplay van The Outer Worlds wordt in First Person view gespeeld en we moeten toegeven dat dit enorm goed werkt. We hebben in het begin van de game al onmiddellijk een speciale kracht tot onze beschikking. We kunnen voor enkele seconden de tijd vertragen zodat we nauwkeuriger te werk kunnen gaan om onze tegenstanders te verslaan. The Outer Worlds is niet alleen te vergelijken met games als Fallout: New Vegas, maar ook Bioshock, Borderlands en Star Wars: Knights of the Old Republic herkennen we aan vele gameplay momenten en geef nu zelf toe als je deze mix van games ziet weet je dat je goud in handen hebt.

Wat garant staat in dit soort games is dat je heel wat bijzondere NPC's in je avontuur tegen het lijf loopt, natuurlijk de ene al wat interessanter als de andere. Deze NPC's zorgen er voor dat je je geen seconde verveeld in de wondere wereld van The Outer Worlds. Er zijn zoals we verwacht hadden heel wat missies die we kunnen voltooien. Deze missies kan je dan ook nog eens op verschillende manieren afhandelen. Een goed gesprek met een NPC kan soms wonderen doen of als het natuurlijk niet anders gaat is het tijd om de grove middelen boven te halen. Natuurlijk wordt aan dit proces onmiddellijk het level en skill systeem gelinkt. Dit doet ons terug denken aan Fallout: New Vegas. Als je in level stijgt kies je een skill die je wilt versterken. Als je ervoor kiest om alles diplomatisch op te lossen is het aangeraden om je people skills te levelen, ga je toch echter voor het geweld dan kan je best even tussen de skills van je wapens neuzen. Doorheen je avontuur kom je ook personages tegen die je willen vergezellen in je quest, namelijk de companions.

Zoals we het kennen uit andere games hebben deze companions zelf een verleden of iets waar ze mee verveeld zitten en hopen dat jij hun problemen eventueel kan oplossen. Doordat je ervoor kiest om met companions missies te spelen verandert de game op verscheidene punten. Ondanks dat de companions NPC's zijn komen deze personages soms toch heel echt over. Zowel hun gedrag als de dialogen zijn briljant weergegeven en dit kan soms voor bijzondere situaties leiden tussen jouw personage en één van je companions.

De keuzes die je doorheen je avontuur maakt kunnen ook heel wat gevolgen hebben. Als je weet dat je iedereen die je tegen het lijf loopt kan vermoorden wordt het voor sommige spelers wel zeer interessant. Heb je genoeg van het gezaag rond je oren van een bepaalde NPC, dat kan je dan snel oplossen met een kogel of een goed geplaatste slag van je melee wapen. Het is geweldig dat de makers ons vrij laten in deze keuze, maar we vonden het dan wel bizar dat we aan de omgevingen niks konden doen qua beschadiging. Alles blijft intact.

The Outer Worlds is grafisch een mooie game. De game beschikt over een mooi kleurenpalet en de verschillende plaatsen die je bezoekt hebben elk hun eigen unieke stijl. De sfeer is enorm goed, niet enkel op gebied van muziek en dergelijke, maar ook de dialogen tussen de vele personages zijn enorm geslaagd. Het arsenaal aan wapens is ook geweldig, je hebt verschillende soorten waar je je mee kan amuseren. Doordat je dan ook nog eens vrij bent in hoe je de zaken afhandelt zijn er meerdere mogelijkheden hoe je de game speelt en kom je al snel tot heel wat herspeelbaarheid. We kunnen dan ook enkel afsluiten met het feit dat wie fan is van de Fallout games deze The Outer Worlds zeker moet spelen, want dit is gewoon een zeer goede game.

The Outer Worlds is de game die Fallout 76 had moeten zijn. Fantastische dialogen, goeie connecties met de vele NPC's, heel wat missies, de vrije keuze en een goed level en skill systeem. Wat we ook wel kunnen prijzen aan deze The Outer Worlds is dat we geen honderden uren moeten spenderen om de game te kunnen uitspelen. Tussen de 30 a 40 uur kom je toe om de game op jouw manier uit te spelen. Wie op zoek is naar een zeer goeie actie RPG zit met The Outer Worlds op het juiste spoor.

8,5/10