Review | Plants vs. Zombies: The Battle for Neighborville

Ontwikkelaar: PopCap Games Uitgever EA

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Shooter Releasedatum: 18 oktober 2019 Adviesprijs: € 59,99

Plants Vs. Zombies is tien jaar oud. Jawel, de game uit de koker van PopCap Games viert dit jaar zijn tiende verjaardag en de reeks is ver gekomen. De game begon als een tactische tower-defense game op smartphones en tablet en is de laatste jaren onder de noemer Garden Warfare geëvolueerd naar een third-person shooter. The Battle for Neigborville probeert daar nog een schepje bovenop te doen.

The Battle for Neigborville mag je letterlijk nemen. We marcheren de tuinen uit en gaan op pad in het dorp, het park... veelal stedelijke settings waarin we in de singleplayer allerlei missies gaan voltooien en in de multiplayer onderling de strijd aangaan tussen de planten en de ondoden. Het spel laat je in het begin wennen aan de nieuwe omgeving. Door simpele 'go and fetch' missies kom je eens langs alle automaten waar je munten in kan gooien om al dan niet cosmetische items te winnen en er zijn ook een achttal missietjes die je moet doen voor je aan het grote werk kan beginnen. Die start is héél erg traag en lichtjes irritant, maar tegelijk ook functioneel. Bij de start van de game hebben we dus een dubbel gevoel.

Gelukkig gaat dat gevoel snel weg wanneer we aan het echte werk beginnen. We kunnen in een paar verschillende omgevingen op verkenning, maar we trekken eerst naar het dorp. Daar maken we meteen kennis met de structuur die geldt voor elke omgeving: één centrale opdrachtgever, een aantal missies en een boss fight. Qua creativiteit worden er hier op het vlak van structuur geen hoge ogen geworpen. Jammer, want de omgevingen zien er heel erg cool en kleurrijk uit en er lijkt ons op dat vlak veel mogelijk. Toch weet PopCap ook voor de singleplayer een leuke ervaring af te leveren dat zich vooral vertaald in erg knappe boss fights waar je niet zomaar wat kan doen, maar waar elke boss je in een ander keurslijf dwingt. Dat vraagt creatieve oplossingen en op dat vlak beloont deze game je geduld tijdens de ietwat repetitieve missies wel.

Dé hoofdbrok blijft natuurlijk wel de multiplayer. De strijd tussen zombies en planten. De multiplayer heeft natuurlijk naar de sfeer van de game aangepaste namen, maar de meeste modi herken je wel uit andere multiplayer shooters. Dat neemt niet weg dat Plant vs. Zombies een eigen twist geeft aan die gevechten. Al moeten we zeggen dat PopCap de pot met chaos laten vallen heeft in de ketel, want van tactisch spelen is geen sprake. Men probeert de speler wel tactisch te laten spelen en denken door restricties in te voeren bij sommige modi, zoals klassen die maar één keer per spel speelbaar zijn, maar Plants vs. Zombies: The Battle for Neighborville verzand in het multiplayer-aspect toch vooral in chaos.

Nu zou dat bij elke andere game een flink minpunt zijn, maar dat is het hier dus niet. De chaos geeft de game een heerlijke flow mee die enkel en alleen maar in een game als absurd als deze werkt. Het speelt ook lekker en er is ruimte om je personages te verbeteren via cosmetische en wapenupgrades, maar belangrijk: er zijn géén microtransacties in de game. Je verdient munten met spelen die je in de automaten kan gebruiken, en that's it. Een heel belangrijk gegeven dat we alleen maar op prijs stellen. De multiplayer speelt dus heerlijk weg, en er zijn ook wekelijkse events en meer om je bezig te houden.

Qua content is de game dus wel in orde. En audiovisueel? Wel, de stijl is bekend: cartoonesk, kleurrijk, over-the-top en grotesk. Dat werkte voor de Garden Warfare-reeks en dat werkt ook voor The Battle for Neighborville. Grafisch geen absolute topper, maar wel mooi ontworpen en het doet vooral wat het moet doen. De muziek is echter weinig veranderd en klinkt ook repetitief in de oren. Een kleine ergernis, maar het toont aan dat hoewel deze game erg degelijk en leuk is, toch ook wel zijn hiaten heeft.

Plants vs. Zombies: The Battle for Neighborville is een waardige opvolger voor de Garden Warfare-reeks en brengt heel wat plezier onze richting uit. De game verzand bij de multiplayer in heerlijke chaos en het speelt lekker weg. Geen absolute topgame, maar een heerlijke game om tussendoor wat potjes te spelen.

7,5/10