Review: Ice Age: Scrat's Nutty Adventure

Ontwikkelaar: Just Add Water Uitgever Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Platformer Releasedatum: 18 oktober 2019 Adviesprijs: € 39,99

Ice Age! iedereen kent de films wel. Ondertussen zijn er al vijf films en een hoop kortfilms verschenen, en is dé favoriet van het publiek Scrat. De prehistorische eekhoorn met veel te lange neus en voorliefde voor één bepaalde eikel. Die jongen heeft nu zijn eigen Ice Age-game gekregen. En nee, het is geen movie tie-in. Er loopt geen of komt geen nieuwe Ice Age-film in de bioscoop, en eerlijk? Dat doet ons het beste vermoeden voor de game.

We moeten er niet flauw over doen: games die verschijnen om een in de bioscoop verschijnende film te complimenteren betekent zelden weinig goeds. Dit keer niet het geval dus. Gewoon een platformgame over Scrat die op één of andere manier in een groot avontuur duikelt omdat hij ternauwernood zijn geliefde eikel wil grijpen. Dat stort ons in een avontuur dat ons door vele omgevingen gaat brengen, op zoek naar dé eikel der eikels. Nu, voor het verhaal moet je het uiteraard niet doen. Just Add Water wil gewoon een leuke platformgame brengen en die heeft duidelijke inspiraties.

Neem nu de animatie van Scrat. Een grappig figuurtje met grappige moves als hij vecht, maar wanneer we gewoon in het rond lopen, lijkt het wel op de bewegingen van een paard draakje dat we liefkozend Spyro noemen. Ook de manier waarop levels opgebouwd zijn, het verzamelen van roze diamanten en de aard van de vijanden doen aan Spyro denken. Andere elementen, zoals zwevende platformen en bepaalde secties die snel moeten gaan, doen ons denken aan Crash Bandicoot. Niet hoogst origineel dus. Maar... verrassend leuk. De game is natuurlijk op de leest geschoeid van een jonger publiek. Dat merk je aan de moeilijkheidsgraad en de aard van de uitdagingen. Maar het is wel gewoon goed gemaakt.

Hoe vaak hoor je van ons niet dat het springen slecht ontwikkeld is, dat je vast komt te zitten in decor, dat levels niet uitgebalanceerd zijn als we het over platformgames hebben? Dat is niet het geval bij deze Ice Age-game. Het voelt allemaal lekker aan om te spelen en de kleurrijke omgevingen en de geluidjes die Scrat maakt zorgen voor een vrolijke spelervaring. De game wil je niet noodzakelijk uitdagen, maar wel amuseren. En dat doet het. Vooral voor jong, maar ook voor wat ouder. We beleven er wel wat plezier aan, omdat het de ideale game is om op te pakken tussen enkele lastigere games door. Er zijn natuurlijk minpuntjes, zoals de camera die wel eens moeilijk doet of het grafische dat niet gewéldig is, maar overall is het een heel aangename game om te spelen.

Een tussendoortje dus en meer ambitie zullen de makers ook niet gehad hebben. Dat levert een fijne game op waarin je naadloos van level naar level gaat en af en toe een fast travel punt tegenkomt om andere levels opnieuw te bezoeken en op jacht te gaan naar collectibles. In tegenstelling tot de game zelf die niet erg moeilijk is, zijn collectibles wel wat lastiger te vinden. Maar dat hoort natuurlijk zo. En grafisch? We zeiden al dat de game niet gewéldig is op dat vlak. Het design is kleurrijk en de omgevingen zijn tof, maar kwalitatief is het niet het scherpste, best belichte of meest indrukwekkende platformgame die je nu kan kopen. Maar de gameplay maakt dus veel goed.

Ice Age: Scrat's Nutty Adventure is een heel erg leuke platformgame en daarmee is Just Add Water in zijn opzet geslaagd. De game is niet te moelijk, fijn voor jongere gamers, maar ook een tof tussendoortje voor de wat oudere gamer. De moeite waard.

7/10