Review | Call of Duty: Modern Warfare

Ontwikkelaar: Infinity Ward Uitgever Activision

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Shooter Releasedatum: 25 oktober 2019 Adviesprijs: € 59,99

Het is oktober en dan hebben we haast een vaste jaarlijkse afspraak met een aantal games die elk jaar een nieuwe iteratie krijgen. Call of Duty is één van die franchises, maar de laatste jaren kreeg de reeks van Activision een beetje een deuk in zijn populariteit. Wanneer de iteratie van dit jaar, met de subtitel Modern Warfare, aangekondigd werd, ging het enthousiasme toch weer de lucht in.

Niet onbegrijpelijk. Call of Duty 4: Modern Warfare was in 2007 een geweldige shooter en bij velen staat het bovenaan het lijstje favoriete Call of Duty-games. Enthousiasme was dus logisch, en des te meer omdat Activision aankondigde dat er weer een singleplayer campagne zou zijn. Dat lijkt een vanzelfsprekendheid, maar vorig jaar was dat er dus niet bij en werd er volledig geconcentreerd op de multiplayer. De kritiek was niet min, en dus kwam er opnieuw een campagne. en dat blijkt een heel goede zet. De openingsscène is heel cool en dropt je meteen middenin een conflict en ga je tactisch te werk. het lijkt rechttoe rechtaan, maar het verhaal neemt na een kwartier een andere wending en gaan we van de ene kant van de wereld naar de andere.

We draaien er geen doekjes om: het verhaal heeft alle elementen van een typisch 'Hollywood'-verhaal, maar het is wel vrij realistisch, meeslepend én Captain Price doet terug mee in dit verhaal dat eigen een beetje een prequel is. De singleplayer campagne is ook het allermooiste wat deze Call of Duty: Modern Warfare te bieden heeft op grafisch vlak. Heerlijk camerawerk, schitterende lichtinvallen, weergaloze actie en explosies die uit een oorlogsfilm lijken weggelopen. Het verhaal heeft alles, van politieke intrige, terrorisme en emotie. De terugkeer van de campagne is het beste wat de franchise kon overkomen, zeker omdat het zo goed is uitgevoerd.

Naast de campagne is er natuurlijk de multiplayer, die toch een beetje de focus blijft van Modern Warfare. Niet onterecht, het is de mode waaraan gamers de meeste uren zullen spenderen. De multiplayer heeft ook een 'overhaul' gekregen. Geen Blackout meer - en terecht - en een paar nieuwe modi. Ground War is het meest spectaculaire en grootste dat Modern Warfare in de multiplayer te bieden heeft. Gevechten met heel veel spelers, voertuigen en een constante domination tussen een aantal veroveringspunten. Een mode die doet denken aan Battlefield, en ook gewoon heel goed is uitgevoerd met een sterke omgeving die heel veel variatie biedt. Voorts zijn er bekende modi uit vorige Call of Duty-games, maar Infinity Ward doet een rotatie met de modi. Ze zijn dus niet allemaal altijd beschikbaar. Dat houdt het wel fris, omdat je nu en dan overschakelt naar compleet andere modi en niet altijd dezelfde dingen gaat spelen.

Nog zo'n nieuwigheid is Gunplay. Een modi voor een handvol spelers die heel snel gaat, en leuk is als tussendoortje. Je start altijd met andere wapens. Geen modi die je uren speelt, maar als je weinig tijd hebt is het afwisselend. En de gameplay op zich? Wel, het bekende recept dringt zich op. Je speelt, je stijgt in levels en je unlocked dingen. Daar kan je nu eenmaal niet heel veel kanten mee op. Wel is het allemaal heel erg uitgebreid. Ook de wapens op zich kan je op vele manieren aanpassen en spelen met dezelfde wapens doet ook deze in level stijgen. En de gunplay op zich, de combat, is heel erg vlot. De mappen zijn erg goed ontworpen en dwingen je om niet zomaar als een lone gunman te gaan lopen, maar toch een beetje tactisch te spelen. Er zijn ook coole dingetjes zoals een recon drone waarmee je vijanden kan taggen en uiteraard zijn er de killstreaks. Hiermee is er niet bepaald origineel mee omgegaan en dat is een beetje jammer, maar voor het overige is het gewoon een heel goede, en leuke multiplayer met coole mappen. Al moeten we zeggen dat het in Ground War soms wel druk wordt op het scherm door de HUD en alles wat context moet geven aan het gebeuren.

Wat deze Call of Duty niét heeft, is een zombie modus. En... we missen het niet. In plaats daarvan is er een co-op Spec Ops mode. Heel leuk om te doen, met een verhaal in de missies die zowaar zelfs verweven is met het overkoepelend verhaal van Modern Warfare. Dat geeft je een extra incentive om de Special Ops mode te spelen. En grafisch? Wel, we zeiden al dat de campagne er enorm mooi uitziet. De multiplayer is iets minder afgelikt, maar dat is haast altijd het geval bij multiplayer shooters. Er gebeurd heel veel op het scherm, en dan moet de ontwikkelaar in de multiplayer hier en daar inbinden. Maar het is nog altijd knap, en de mappen zijn enorm cool en leuk. Alles bij mekaar kunnen we niet anders dan concluderen dat Activision met de Modern Warfare reboot de juiste weg is ingeslagen.

Oudere fans van de reeks zullen het graag horen: Modern Warfare sluit terug aan bij de glorieperiode van de reeks. Enerzijds door een sterke campagne met een goed verhaal, anderzijds door de interessante, uitgebreide multiplayer. Een topgame, niet meer, niet minder.

8,5/10