Review: Baldur's Gate: Enhanced Edition

Ontwikkelaar: Beamdog Uitgever Mindscape

Platformen: PS4, Switch, Xbox One Genre: Actie, RPG Releasedatum: 15 oktober 2019 Adviesprijs: € 49,99

Sommigen zeggen wel eens dat al wat we de dag van vandaag krijgen, herkauwde remasters of remakes zijn, die moeten werken op onze nostalgische gevoelens. Terwijl daar wel iets voor te zeggen is - één van de top-releases deze maand is een remake van Medievil, - zijn er ook genoeg nieuwe games. Toch komen er deze maand twee 'Enhanced Editions' uit van klassiekers in het RPG-genre.

Eén van die klassiekers die zo een 'Enhanced' release krijgt, is Baldur's Gate. Het is niet de eerste release van deze game op nieuwere consoles sinds de release in 1998 en de sequel in 2001. In 2012 zagen we de game al op de vorige generatie consoles, maar nu is er dus het 'Enhanced' pakket met de beide games voor deze generatie. De vraag is dan of de game wel 'waardig' verouderd is na al deze tijd. En eerlijk? We hebben het er moeilijk mee om 'in' de game te komen. Het begint wat traag en de gameplay voelt wat roestig. Het is dan wel een Enhanced Edition waarbij beide spellen draaien op een opgefriste engine, maar de essentie van het spel blijft natuurlijk hetzelfde.

Het verhaal van ons personage dat opeens zijn thuis moet verlaten van zijn adoptievader Gorion is uiteraard hetzelfde, net als het verhaal van de tweede game. Die verhalen komen vrij traag op gang, maar dat is hoe games nu eenmaal verteld werden in de jaren '90. De dag van vandaag zijn we heel flitsende verhalen gewoon waarbij het tempo enorm hoog ligt, en dat ligt dan aan de grond waarom we het nu traag vinden. Al is het verhaal op zich nog steeds zeer goed, en vooral uitgebreid. Voor wat je krijgt, is de prijs laag. Beide games plus hun uitbreidingen zorgen voor honderd + uren aan content. En de gameplay? Die overleeft de tand des tijds wel beter dan de structuur van het verhaal.

Al is het allemaal niet zo verrassend als jaren geleden. Toen waren RPG's met standaard progressie voor personages en loot vrij vooruitstrevend. De dag van vandaag zijn RPG's bijwijlen zo enorm uitgebreid dat dit ons amper doet opkijken. Op sommige vlakken is de tand des tijds dus wel streng, maar de games blijven - zeker als je fan bent van old-school RPG's - leuk om te spelen en ze nemen een enorme hap uit je vrije tijd. De games proberen wel iets nieuws te brengen, met nieuwe mogelijkheden om personages te creëren, tot een custom party van zes, nieuwe content die oorspronkelijk niet in de game zat en opties binnen de klassen.

Is dat genoeg om je het opnieuw te laten spelen? Wellicht niet. Moest het een volledige remake zijn en kon je het in third-person spelen in plaats van in een isometrisch perspectief, zouden we anders praten. Maar nu is het gewoon dezelfde game die iétsje meer opgeblonken zijn met enkele nieuwe stukjes. Nog steeds leuke games voor die-hard RPG-spelers en het verhaal blijft goed om te beleven, maar het is vooral interessant voor wie het niet speelde. Al zit deze Enhanced Edition in de moeilijke deelgroep van gamers die het nooit speelden en gamers die dit net te oubollig vinden om te spelen. Kies je er toch voor, ontdek je desalniettemin een coole game.

Baldur's Gate is echt voor de old-school RPG-liefhebbers. Maar het is niet een absolute aanrader voor zij die de game vroeger al speelden. Ja, er is een beetje nieuwe content tussen de dozijnen uren aan gameplay die dit pakket bezit, maar het is niet iets teveel Enhanced en te weinig remaster of remake om als must-have te bestempelen. Een coole game voor liefhebbers van pure, isometrische RPG's met een goed verhaal.

6,5/10