Board Game Review: Escape Room The Game - 2 players

Uitgever: Identity Games

Leeftijd: 16+ Spelers: 2 spelers Speelduur: 60 minuten Verkoopadviesprijs: €19,99

De hyper populaire Escape Rooms die in verschillende steden opduiken blijven populair. Zo populair dat er twee verschillende films rond verschenen. Al zou je kunnen zeggen dat de Saw-films heel lugubere escape room-films waren. Maar er zijn natuurlijk ook bordspellen. Na de gewone versie en de Jumanjji familie-versie nemen we de versie voor twee spelers onder de loep.

Heel veel verschil is er natuurlijk niet met andere escape room-bordspellen. Hier zit evenwel zelf geen decoder bij, zoals bij de Jumani-versie wél zat, maar als je die niet hebt kan je de app wel downloaden. Dat er een app bestaat, is heel erg handig en toont aan dat Identity Games de decoder niet 'vergeten' is om meer basisspellen te verkopen en dus niet louter bewust is op winstbejag. Je speelt het dus met twee spelers, je werkt samen en de werkwijze van de twee settings - Prison Island en Mad House - is ongeveer dezelfde zoals we ze kennen.

Je lost puzzels op, zoekt hints - een hint decoder zit erbij - en probeert binnen de tijd te ontsnappen. Fouten maken kost opnieuw tijd dus de tijdsdrang zit je wel weer op de hielen, wat het altijd wat spannender maakt. Het is ook niet omdat het met twee spelers is, dat de game minder lang duurt. Neem je de volledige tijd, heb je een uur nodig. De puzzels zijn iets lastiger dan in de versies voor meer spelers, maar niet onmogelijk. Wat ook handig is, is dat het een spel op handtasformaat is. Of manbagformaat als je dat liever hoort. je kan het dus zo overal meenemen en een potje spelen. Er is ook nog een introductiespel om je te doen starten, maar de hoofdgames zijn natuurlijk het meest interessant.

Een heel uitgebreide review is het dus niet geworden. Het spel voor twee spelers volgt immers de regels van de andere versies, maar Prison Island en Mad House zijn wel ideale settings en de puzzels zijn lastig, maar doenbaar voor een duospel. Als je fan bent van de andere versies, dan ga je deze ook smaken.

7,5/10