Review: Grid

Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever :Codemasters

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Race Releasedatum: 11 oktober 2019 Adviesprijs: € 59,99

Codemasters mag zich terecht de kampioen van racegames onder de ontwikkelaars noemen. De ontwikkelaar bracht al racegames uit toen ik nog in mijn luiers zat, Micro Machines uit 1991 was de eerste racegame die ik speelde en de laatste jaren blijven ze met onder andere Dirt Rally 2.0, Onrush en de F1-games met vermakelijke racers komen. De nieuwste racegame van Codemasters? Een reboot van het in 2008 verschenen Grid.

Er verscheen in de tussentijd nog wel een tweede Grid-game in 2014, maar nu kiest Codemasters dus voor een reboot en een nagelnieuwe start. We worden er vrijwel meteen ingegooid en krijgen een voorsmaakje van elke discipline waardoor we meteen weten welk vlees we in de kuip hebben. We moeten toegeven dat het een flitsende start is, maar indruk maakt dat gameplay-gewijs niet. Toegegeven: het zijn korte stukjes dus gingen we met volle moed de carrière mode in. En eerlijk? Die oogt mager. Career Modes anno 2019 mogen wat meer zijn dan reeksen van verschillende racecategorieën die je afhaspelt, maar dat is het dus jammer genoeg niet.

Niet dat er weinig te doen is. Er zijn heel veel verschillende soorten races, van Formule races over Nascar tot Le Mans-achtige toestanden, maar het is létterlijk een lijstje dat je afhaspelt. Je hebt heel erg weinig notie van een doel in deze nieuwe GRID-game en dat heeft de moderne gamer toch een beetje nodig. Maar hier koop je een auto met het startgeld dat je krijgt, ga je races rijden om te winnen en geld te verdienen en dan betere auto's te kopen zodat je aan een ander soort race kan meedoen. Heel erg standaard, lichtjes ontgoocheld maar dan gaan we toch hopen dat het racen op zich wél heel erg in orde is, en weet je wat? Dat is het ook. Of toch op veel vlakken.

Het racen voelt erg goed aan. De tegenstand maakt het je effectief lastig, en inhalen is - als je de moeilijkheidsgraad niet te makkelijk instelt - iets waar je jouw best voor moet doen. Ja, je kan proberen zoals in echte arcadegames doet heel laat te remmen in bochten en dit is een arcade-achtige game, maar toch ga je afgestraft worden als je het allemaal te bruusk probeert. De AI verdedigd goed, valt goed aan maar dat geldt niet voor je ploegmaat. Jep, je kan ploegorders geven alsof je zelf de teambaas bent, maar veel nut heeft het niet. Je kan vragen aan te vallen of te verdedigen maar vaak merk je geen impact op de race. Wat wél impact heeft op de race is de rivalen-functie.

Je kan effectief, tijdens een race, rivalen maken. Dat komt door dat je iemand passeert of raakt en op zijn beurt gaat hij jou proberen af te snijden of zelfs te rammen. Klinkt heel extreem, maar dat is eigenlijk een goede toepassing. Alleen moet dat dan een beetje op punt staan, en dat doet het toch niet helemaal. Vaak komt het te laat in de race en dan is het weinig interessant om toe te passen. Maar het racen op zich is wel cool, en uitdagend. Je krijgt wel een terugspoelfunctie, maar die is gelukkig gelimiteerd in aantal keren dat je het kan gebruiken per race én hoe ver je kan terugspoelen. De game is in dat opzicht dus vergevingsgezind en heel erg arcade, maar de game is bij momenten zo uitdagend dat je het absoluut verwelkomt.

Maar... de game is dus niet erg inventief in zijn modi en enkel en alleen het racen stelt tot tevredenheid. Wel, dat en de graphics. Grafish is het een uitstekende game. De circuits zien er geweldig uit, de omgevingen, de weerseffecten... alles is erg cool en afgelikt. Maar de inhoud schiet dus wel degelijk een stukje te kort. Een leuke racer an sich, maar te weinig inhoud.

Race Driver: Grid was een coole racer en in essentie is deze reboot dat ook. Grid brengt een spannende, uitdagende race-ervaring, maar kan je op de lange termijn niet aan het scherm gekluisterd houden door een gebrek aan boeiende modi en een uitgeholde, simplistische career mode.

6,5/10