Review: Yooka-Laylee and the Impossible Lair

Ontwikkelaar: Playtonic Uitgever: Team 17

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Platformer Releasedatum: 9 oktober 2019 Adviesprijs: € 29,99

Playtonic Games had een paar jaar geleden een schitterend idee. Geïnspireerd door Banjo-Kazooie wilden ze een spirituele opvolger maken die ons opnieuw een schitterende platform-ervaring zou geven. In 2017 verscheen Yooka-Laylee en dat bleek een heel leuke game. Geen foutloze game, maar wel eentje die ons nostalgisch deed voelen naar de gouden platformtijden. Die game heeft nu een sequel met Yooka-Laylee and the Impossible Lair.

Deze sequel is toch wel een verrassing. Waarom? Omdat het een compleet ander beestje is dan de eerste game. Geen open-wereld 3D-game, maar een 2,5D side-scrolling platformer. Iets compleet anders. Het is natuurlijk een creatieve keuze van de ontwikkelaar. Waarom weten we niet, maar vanaf het moment dat we de game beginnen te spelen, hebben we het gevoel dat dit gewoon een geslaagde en terechte keuze is. Je krijgt op geen enkel moment het gevoel dat het meer van hetzelfde als de eerste game is, maar iets fris en uitdagend. De setting is die van Capital B die we moeten ontslaan, en de humor zit van in het begin goed. We kunnen zelfs meteen pogen hem te verslaan, maar dat blijkt onmogelijk..

En daarom gaan we dus de wereldmap op, de overworld, waar we verschillende levels vinden en her en der moeten puzzelen om verder te geraken en nieuwe delen van de map vrij te spelen. De wereldmap zit heel erg goed in mekaar, met zelfs daar humor verscholen - zoals de pay walls om delen van de map af te sluiten, waarvoor we in-game munten moeten zoeken - en dan weet je dat je een topper in handen hebt. Zeker omdat de levels ook gewoon zo goed in mekaar zitten en uitstekende uitdagingen bieden. Heel erg origineel is dat je veel levels op verschillende manieren kan spelen. Je kan ze bevriezen en dan heb je een compleet andere bevroren level, of je kan ze terug ontdooien met bommen die je op de wereldmap kan vinden. De game zit zo vol van die dingetjes en dat maakt het een genot om te spelen.

De game is dus een side-scroller en wie dacht dat het dan minder lastig zou zijn dan in de vorige game is er aan voor de moeite. De eerste levels vallen goed mee, maar daarna begint het heel moeilijk te worden, maar wel zonder onmogelijk te zijn. Wat heel erg cool is, is dat Playtonic voor enorm veel afwisseling zorgt in de levels. Het zoeken naar munten en geheime kamertjes is niets nieuws of revolutionair, maar de manier waarop het verwerkt wordt is heel erg leuk en helemaal niet zo simpel. Qua level design is deze Yooka-Laylee game absoluut een topper en eentje die je zonder frustratie heel erg zal uitdagen.

Een game met heel veel variatie en een leuke flow dus, maar voor wie het te lastig heeft zijn er altijd nog de drankjes die je kan vinden. Dat zorgt ervoor dat je een soort van perks vrijspeelt. Je kan er wel maar drie tegelijk gebruiken, maar kan voor de start van elk level wel kiezen dewelke je meeneemt. Want voor de ene level werken bepaalde perks beter dan anderen. Een interessante manier van werken voor een platformer en wel iets dat ietwat vernieuwend is. Eén ding is zeker: qua gameplay is Yooka-Laylee and the Impossible Lair een absolute topper én beter als zijn voorganger. Ook visueel is het een hele knappe game. De 2,5D-aanpak is eentje die zorgt voor heel gevarieerde en mooie levels en ook de belichting en de kleuren doen de game visueel uitblinken. Is er iets slecht of echt minder goed aan deze game? Eigenlijk niet. zonder overdrijven is dit voor ons misschien wel de platformer van het jaar.

Yooka-Laylee was een heel goede game, maar met zijn duidelijke fouten. Voor de sequel The Impossible Lair kiest de ontwikkelaar voor een compleet andere aanpak en die loont. Een betere, meer gebalanceerde en mooiere game. Een topper in zijn genre.

9/10