Review: Code Vein

Ontwikkelaar: Shift, Bandai Namco Studio Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie-RPG Releasedatum: 27 september 2019 Adviesprijs: € 59,99

Games die Dark Souls als inspiratie gebruiken: ze zijn niet bepaald dun gezaaid. En eerlijk is eerlijk: Dark Souls blijft de beste game die op Dark Souls lijkt. Meestal zijn het 'luie" games die teren op de mechanismes uitgevonden door From Software, en ontstijgen ze zelden de middelmaat. Code Vein diende zich aan als een leuk uitziende actie-RPG, maar het was snel duidelijk dat hij zich in Dark Souls-wateren bevond.

Als er één ding is waar je een game oneer mee kan doen, is het de game teveel vergelijken met een al bestaande game. maar als je zo duidelijk game-elementen kopiëert zoals Code Vein dat doet, kan je haast niet anders als parallellen trekken. Al is Code Vein een bijzonder beestje. Terwijl het duidelijk mechanismen kopieert, is er ook onbetwistbaar een heel origineel mechanisme van dep partij als het over de combat gaat. Het verhaal van Code Vein draait immers rond Revenants, een soort van mens-vampier-achtig wezen, dat ontstaat na de dood van een mens. Die Revenants voeden zich met bloed - wat contradictorisch is omdat ze de mensheid en de planeet moeten redden van monsters, - en dat verhaalelement wendt ontwikkelaar Shift aan om origineel om te gaan met de combatmogelijkheden.

Code Vein is immers een actie-RPG en dat betekent dat er heel wat combat classes zijn die je spelstijl bepalen. Maar je kiest niet zomaar een klasse. Je kan wel enorm veel dingen aanpassen als het gaat om je uiterlijk - zelden zoveel mogelijkheden gehad, - maar voor de klasse krijg je een 'Blood Code'. Die Blood Code bepaalt wat je sterktes en zwaktes zijn en welke wapens en skills je al dan niet kan gebruiken. Waar het interessant wordt, is dat wanneer je een klasse kiest in een andere game je daar vrij aan gebonden bent. Je kan wel andere klassen oefenen, maar dat vergt tijd. In Code Vein verdien je andere Blood Codes, maar kan je vrij simpel wisselen tussen Blood Codes en is de sterkte aangepast aan je level. Dat klinkt misschien als een 'shortcut', en ergens is dat minder tijdrovend als verschillende klassen oefenen, maar het is wel degelijk interessanter voor de combat.

'On the fly' wisselen van klassen - excuseer, Blood Codes - betekent immers dat je bij verschillende vijanden en bazen heel snel van tactiek kan wisselen en de combat héél gevarieerd is. Want Code Vein schotelt je énorm lastige bazen en vijanden voor en we wisselden iets later in de game wel vaker tijdens één gevecht verschillende keren van Blood Code. Een onwaarschijnlijk cool element dat de combat heel gevarieerd én fun maakt. Want je kan ten allen tijde verschillende richtingen uit met je personage qua combat. Code Vein weet dus het veschil met andere 'Souls-like' games te maken in zijn benadering van de combat. Al zijn er andere dingen die héél erg opvallen in de vergelijking. Het navigeren van je omgeving bijvoorbeeld. Elke level is een soort labyrinth, en wat Code Vein bij momenten goed doet, is je desoriënteren. Gelukkig zijn er 'mistles' die je kan activeren om je vooruitgang op te slaan én de omgeving in kaart te brengen. De mistles zijn een soort van Bonfire. Je kan er rusten en levelen én elke keer je de interactie aangaat met een mistle reset je de omgeving.

Dat wil zeggen dat net als in Dark Souls alle vijanden die je een kopje kleiner gemaakt hebt weer springlevend zijn. Soms kan her frustrerend zijn als een gevecht voor de tiende keer mislukt en je er steeds weer een baan moet doorhakken, maar er is altijd wel ergens een binnenweg die je vindt die je van de mistle naar de plek van overlijden brengt. Net als in Souls vallen verdiende Haze terug te halen door ze op te pikken waar je overleed, zodat je de zuurverdiende currency niet per direct verliest. Al bouwt je Haze-teller wel vrij snel op, en da's nodig. Buiten levelen koop je er ook upgrades en wapens mee en heb je er vooram heel veel van nodig.

Gelijkenissen genoeg dus, al blijft ook hier weer de standaard dat het origineel beter is. Maar dat betekent niet dat Code Vein geen goede game is. Want het is een héél goede game. De Blood Codes maken een groot verschil met andere Souls-like games; maar ook het level design en de anime-look spreekt heel erg aan. Code Vein is geen game die je zomaar opzij legt. Het is een vrij verslavende actie-RPG en is niet zo enorm frustrerend, maar iets meer vergevingsgezind dan soortgelijke spellen, omdat het na je dood een soort binnenweg geeft waardoor je niet élke vijand opnieuw moet passeren. Maar het blijft een lastige game, met vooral heel lastige én originele boss fights waar je lekker kan spelen met verschillende Blood Codes en zo blijft de combat vloeiend en origineel, zeker omdat je met je partner op verschillende manieren een vijand om de tuin kan leiden.

Op visueel vlak is Code Vein alles behalve een teleurstelling. De game is niet het meest gevarieerd in de beginuren van de game, maar als je wat langer bezig bent komt er wel degelijk wat variatie in de omgevingen. De game is misschien niet de meest afgelikte qua modellen en textures, maar technisch is er zeer weinig op aan te merken, zijn bugs heel erg afwezig en is de stijl - vooral in de combat - toch wel een lust voor het oog te noemen. Het kan her heel erg bloederig aan toe gaan, en de skills verschillende blood codes zorgen regelmatig voor visueel spektakel dat hoewel chaotisch soms voor een prachtig schouwspel kan zorgen.

Code Vein is alles behalve een slappe kopie van Dark Souls. Het neemt elementen over waardoor je het een Souls-like kan noemen, maar heeft voldoende originele elementen om het een sterke actie-RPG te noemen die er knap utiziet en vrij verslavend is om te spelen. Een absolute aanrader om lekker in de zetel achter de console te kruipen met dit groezelige weer.

8/10