• Kevin Vercauteren

Review: Ni No Kuni-Wrath of the White Witch Remastered

Ontwikkelaar: Studio Ghibli, Level-5 Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Switch Genre: J-RPG Releasedatum: 20 september 2019 Adviesprijs: € 44,99

Crash Bandicoot, Spyro en Resident Evil 2 zijn de meest recente Remastered games, één voor één dikke toppers. Ni No Kuni: Wrath of the White Witch kwam origineel uit in 2011 in Japan, in 2013 bij ons. Twee jaar geleden genoten we volop van het tweede deel in deze reeks en werden ook deze beide titels warm onthaald. Studio Ghibli en Level-5 slaan de handen wederom in elkaar om van de originele game ook een Remastered versie af te leveren. Lukt het na 8 jaar om Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered naast de drie bovenstaande games te plaatsen qua niveau? gingen op verkenning in Motorville en Another World en kwamen terug met volgend resultaat.

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remasterd betovert ons vanaf de eerste minuut met zijn visuele pracht. Wie gekend is met het werk van Studio Ghibli weet dat er heel wat moois op ons staat te wachten in dit avontuur. Niet alleen is het grafische aspect van bijzonder hoog niveau, zo ook is de sfeer onbeschrijflijk. Zeker wanneer het verhaal zich ontplooit.

Oliver is het hoofdpersonage in dit magische avontuur en zoals elk kind haalt hij kattenkwaad uit. Helaas heeft dit kattenkwaad zware gevolgen en voelt hij zich enorm schuldig. Wanneer hij enkele dagen na de bewuste feiten zijn knuffel vastneemt die hij van een zeer belangrijk persoon heeft gekregen, kan hij zijn tranen wederom niet bedwingen. De tranen vallen op de knuffel en bij wonder komt deze tot leven. We maken kennis met Drippy die als een soort van sidekick fungeert in het verhaal. Drippy is in feite een fee en komt uit Another World. Deze plaats is niet in een ander land, maar uit een ander universum.

Drippy vraagt hulp aan Oliver, maar deze staat niet te springen om te helpen. Hij heeft zelf problemen die hij nog volop moet verwerken. Drippy komt er echter achter wat er is gebeurd met Oliver en hij biedt de oplossing aan. Zowel in Oliver zijn wereld als in Drippy zijn wereld wordt gesproken over zielgenoten. Deze zielgenoten hebben zonder ze het zelf beseffen een soort van dubbelganger lopen in de tegenovergestelde wereld. Doordat deze dubbelgangers een connectie hebben kan Drippy Oliver overtuigen om toch mee op avontuur te gaan. Wat Oliver echter niet weet is dat de slechterik Shadar al weet van zijn komst en ook medeschuldig is aan het feit van zijn verdriet.

Oliver wordt namelijk aanzien als een tovenaar met een veelbelovende toekomst en dit wordt naargelang je het einde van het verhaal nadert meer en meer duidelijk. Natuurlijk is een tovenaar zonder magie niks en wordt je door het verhaal en eventuele zijmissies steeds sterker. Het is de bedoeling om Shadar te verslaan, maar dit vraagt het nodige geduld en de gepaste timing. Laat nu toevallig dit één van de belangrijkst aspecten zijn in de combat van Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered.

Doorheen je avonturen in zowel Motorville als Another World zal je familiars tegen het lijf lopen. Dit zijn kleine wezens die je zonder schroom kan inzetten in gevechten. Je kan maximum drie familiars per personage met je meenemen en dit vraagt toch het nodige tactische denkwerk. Je hebt familiars die goed zijn in healing, magische spreuken of close combat. Je familiars kan je ook verwennen met allerlei lekkers, zodat ze sterker worden op hun abilities. Na een bepaald level heb je de mogelijkheid om je familiars te laten evolueren, met als gevolg dat ze nieuwe tricks leren.

Na verloop van tijd zullen andere personages mee op avontuur gaan en wordt het misschien op momenten een drukke bedoening. Zeker omdat de combat toch niet van het makkelijkste niveau is. Naast het verhaal hebben we ook de mogelijkheid om zijmissies te voltooien. Dit wordt op een leuke manier verwerkt. Bij elke belangrijke plaats kan je zonder problemen nieuwe zijmissies meenemen. Wanneer het je lukt om dit soort missies tot een goed einde te brengen verzamel je stempels op je stempelkaart. Wanneer het je lukt om een kaart vol te krijgen kan je voor bepaalde beloningen kiezen. Hoe meer kaarten je vol hebt, hoe sterker de beloningen.

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch is ook een emotionele game en dan hebben we het niet enkel over het verhaal. Oliver kan namelijk bepaalde gevoelens die bij iemand teveel aanwezig zijn voor een stukje wegnemen en dit aan een persoon geven die dat bepaalde gevoel te kort heeft. Denk maar aan moed, enthousiasme en vriendelijkheid. Oliver kan niet alleen op deze manier mensen helpen. Hij krijgt doorgaans het verhaal ook heel wat nieuwe toverspreuken tot zijn beschikking waarmee hij velen kan helpen. Hij kan planten laten groeien, van de ene wereld naar de andere reizen, bruggen bouwen en de tijd terugdraaien.

Geloof het of niet, maar wij waren ook die personen die de allereerste Ni No Kuni: Wrath of the White Witch op PlayStation 3 langs ons zagen passeren. Wat zijn wij blij dat we via deze Remastered versie opnieuw de kans krijgen om de avonturen van Oliver te herbeleven. Ondanks dat de game al 8 jaar oud is kan deze Ni No Kuni: Wrath of the White Witch zich zonder problemen meten met de huidige generatie Role Playing Games.

Ni No Kuni: Wrath of the White Witch Remastered is een pracht van een game. Visueel is hij ijzersterk, dankzij Studio Ghibli en qua sfeer zaten we op momenten met een enorme krop in de keel en andere momenten kwam er spontaan een lach op ons gezicht. Dat de gameplay er soms pittig aan toe gaat juichen we ook steeds toe, een beetje uitdaging is altijd welkom. Het enigste wat sommige gamers misschien kan storen is het feit dat de game wat traag op gang komt, maar voor ons persoonlijk was dit helemaal geen probleem, omdat we betoverd zijn door deze prachtgame. WIe net als ons door welke reden dan ook het origineel heeft gemist moet niet langer twijfelen en haal zo snel mogelijk deze magische game in huis.

9/10

©Game4Me.be