Review: Erica

Ontwikkelaar: Flavourworks Uitgever: Sony Interactive Entertainment Platformen: PS4 Genre: FMV, Avontuur Releasedatum: 19 augustus 2019 Adviesprijs: €9,99

Full Motion Videogames zijn voorlopig nog niet 'a thing'. Er zijn wel al een aantal pogingen ondernomen de laatste jaren. The Quiet Man is misschien wel het bekendste, maar was zeker geen geweldige ervaring. Dan zijn meer onbekende FMV-games beter geweest. The bunker en Late Shift uit 2016 om er maar twee te noemen. Erica is de nieuwste in de rij. De moeite waard?

Wie de vorige FMV-games gemist heeft: het is eigenlijk een film, waar je soms interactie mee hebt. Door beslissingen stuur je het verhaal een andere richting uit en als je het meer dan een keer speelt kunnen er andere dingen in die film gebeuren. Je bent dus een beetje de regisseur. Sommigen die FMV-games niet kennen gaan misschien wel Black Mirror: Bandersnatch op Netflix kennen: dat is een goed ijkpunt. Al is de vergelijking niet helemaal fair. In de moordzaak rond Erica's vader, waar het hier toch om draait, doen we meer dan wat keuzes maken. Er is ook echte interactiviteit.

Op dat vlak kan je het vergelijken met Telltale zijn games. Je kan niet rondlopen met de acteurs - dat is nogal wiedes, - maar je kan wel een aantal handelingen uitvoeren. Een beetje swipen of een knop indrukken om deuren open te doen, iets te verplaatsen, of gewoon één of andere handeling uit te voeren. Ik weet wat je denkt: het klinkt allemaal niet boeiend. En als het een full-blown game was, zou het ook niet boeiend genoeg zijn. Maar het is eigenlijk een interactieve film en dan is het de vraag of de film goed genoeg is. Wel... het is degelijk. Als thriller weet hij ons niet de muren op te drijven van de spanning, maar het is wel beter als de gemiddelde matige thriller die je straight-to-DVD voorgeschoteld krijgt.

Het verhaal kan dus wel tot op zekere hoogte boeien, en de acteerprestaties mogen best wel gezien worden. Oscars worden er niet gewonnen, maar de acteurs kunnen ons wat meesleuren in het verhaal, en we gaan wel op in bepaalde personages. En dat wil toch ook wel zeggen dat de makers in hun opzet geslaagd zijn. De vraag is alleen of het tien euro waard is. Ok, het is een film en films kosten doorgaans op DVD ook tien euro of zelfs meer, en voor een bioscoopticket betaal je dat ook. Je kan argumenteren dat dit een game én film is en tien euro dan rechtvaardig is. Toch vinden we het net te prijzig om de tijd die je spendeert te rechtvaardigen. Een paar Euro minder en we spreken al anders.

Ondanks dat laatste puntje van kritiek is Erica toch de moeite om een kans te geven. De FMV-games liggen allesbehalve dik bezaaid en dan moet je de degelijke FMV-games een kans geven. Het is alleszins beter als The Quiet Man en kan wedijveren met goede FMV's als The Bunker of Late Shift.

7/10