Review: FIFA 20

Ontwikkelaar: EA Canada, EA, EA Romania Uitgever: EA Sports Platformen: PS4, Xbox One, Switch, PC Genre: Sport Releasedatum: 27 september 2019 Adviesprijs: €59,99

Het sportseizoen in videogameland is helemaal afgetrapt, maar het is meestal natuurlijk pas helemaal in volle bloei wanneer de nieuwe FIFA-game van EA Sports in de rekken belandt. Elk jaar beloven ze grote vernieuwingen, meestal blijft het allemaal wat oppervlakkig. Toch was er een compleet nieuwe game mode om naar uit te kijken dit jaar: VOLTA Football!

Als je élk jaar een nieuwe iteratie van een franchise op de markt brengt moet je af en toe flink vernieuwen. NBA 2K deed dat met elk jaar een sterke verhaalmodus en grote sterren die er aan gelinkt zijn en FIFA volgde enkele jaren geleden met de ambitieuze verhaalmode rond Hunter. Dit jaar komt EA Sports aanzetten met een soort van FIFA Street in de game geïmplementeerd: VOLTA Football. Van 3vs3 tot 5vs5 op straatpleintjes, in zalen, op Futsal-pleinen. Het soort voetbal waar je de freestyle trukendoos helemaal kan bovenhalen.

Het was natuurlijk afwachten hoe uitgebreid de mode zou worden, en in dat aspect hebben we goed nieuws: die is uitgebreid. De verhaalmode van dit jaar is eentje in VOLTA, wat altijd leuk is en met Vinicius Jr. van Real Madrid als bekend gezicht in een hoofdrol, en bovendien maken we ons eigen personage aan dat we via heel wat opties kunnen aanpassen. Andere kleding, tattoos, haarstijl... Je kan het voor elk lid van je team bepalen en origineel voor de dag komen. Je moet natuurlijk munten verdienen en uitgeven en dat kan alleen door veel wedstrijden te spelen en deel te nemen aan wekelijkse tornooien of de online league. Volta is dus een soort van Ultimate Team street edition, want je kan constant spelers recruiten en je team beter maken.

En is Volta fun? Ja hoor. De verschillende afmetingen van goalen, de trukjes die wel héél makkelijk uit te voeren zijn met de rechterstick, en de mogelijkheden van 3vs3, 4vs4 rush tot 5vs5 geven telkens een heel andere dynamiek aan de snelle partijtjes. VOLTA is dus echt wel een mooie en uitgebreide additie aan FIFA 20, maar het 'gewone' voetbal op het gras met tactiek en 11 tegen 11 moet natuurlijk ook wel in orde zijn. Ook daar kondigde FIFA vernieuwingen aan. Aan de bal, van de bal en de bal zelf.

Dat komt eigenlijk gewoon neer op het feit dat ze alles weer wat realistischer proberen te maken. Het tackelen voelt wel wat intuïtiever aan en de rest van je verdediging en die van de tegenstander lijkt wat beter en sneller te reageren, maar we kunnen niet zeggen dat tijdens de matchen het verschil zo groot aanvoelt met FIFA 19. Overall voelt de ervaring op het veld wat aan als FIFA 19 met wat nieuwe animaties. Animaties die er weer heel erg knap uitzien en sfeer rond het veld die visueel aantrekkelijk is, maar hét grote verschil met vorig jaar wordt niet op het grasveld gemaakt. Soms gebeuren ook nog wel eens rare dingen zoals spelers die opeens niet reageren, ballen die in een onrealistische carambole in de zestien meter terechtkomen of keepers die denken dat ze de bal er letterlijk naast kunnen kijken. Typisch FIFA zeg maar.

Maar het voetbal blijft leuk, zij het dus dat het verschil met voorgaande jaren niet groot is. Dat straalt ook uit in de modi. Neem nu de Career Mode. Deze mode is zowat het derde kindje van het gezin, na VOLTA en UT. Daar trekt EA zich niet zoveel meer van aan. alles is zowat hetzelfde, op hier en daar een menu dat aangepast is. Veel kunnen we er ook niet over zeggen. Buiten dan dat door licentieperikelen Juventus de naam Piemonte Calcio draagt en het stadion van Juventus, Barcelona en nog een paar clubs er niet inzit. Jammer, maar gelukkig zijn de spelersnamen nog gelicenseerd.

Voor Ultimate Team is dat zowat hetzelfde. Het is wel de mode die het meeste support zal krijgen en waar wekelijks tornooien zijn en de drang om een team uit te bouwen blijft. Door een verbod op kansspelen in games hebben we hier wel geen mogelijkheid meer om FIFA-punten te kopen. De packs zal je dus moeten verdienen door veel te spelen en munten uit te geven. Maar ook hier is alles bij het oude gebleven. Nu, dat is niet hélemaal zo. De menu's zijn wat intuïtiever en de manier om spelers uit je club te halen en in je elf te zetten is allemaal wat overzichtelijker en gemakkelijker in gebruik. maar in de basis is daar ook niets veranderd. En dan krijg je een FIFA die dit jaar toch vooral leunt op zijn nieuwe VOLTA-feature. Een geweldig leuke feature die uitgebreider is dan we dachten, maar FIFA door een gebrek aan vernieuwing op andere vlakken, niet meer naar eenzame hoogtes lijkt te stuwen.

FIFA is een prima voetbalgame. Het spelletje zelf is héél erg fijn om te spelen en VOLTA is een geweldige mode die eindelijk nog eens iets compléét nieuw brengt. Maar een gebrek aan vernieuwing op het veld en in de modi houdt FIFA 20 tegen om dé onbetwiste leider te zijn op het vlak van voetbal. De concurrentiestrijd met PES woedt voort, maar de rivaal weet zijn voet dit jaar naast FIFA 20 te zetten.

8/10