• Kevin Vercauteren

Review: The Surge 2

Ontwikkelaar: Deck13 Interactive Uitgever: Focus Home Interactive Platformen: PS4, Xbox One, PC Genre: Actie, RPG Releasedatum: 24 september 2019 Adviesprijs: €59,99

Twee jaar geleden bracht Deck13 Interactive The Surge uit. Als fanaten van de Souls-games waren we verlekkerd op dit soort game. Een sci-fi wereld ondergedompeld in een pittig sausje. We moeten toegeven dat het niveau helaas niet kon tippen aan de Dark Souls-games, maar toch hadden ze een moedige poging ondergaan en was The Surge meer dan een degelijke game. Overtreft het vervolg zijn voorganger of hadden ze het beter bij deel 1 gehouden? Dat ontdekken we snel als we Jericho City binnenstappen in The Surge 2.

We hebben al heel wat games gespeeld en gereviewed, maar tot hiertoe heeft The Surge 2 iets gedaan wat nog maar zelden is gebeurd: onze mening op korte tijd kwartslag laten veranderen. We begonnen nochtans met een goed gevoel, deeltje 1 had ons kunnen bekoren dus gingen we met een vrij positief gevoel aan de slag. Deze keer geen hoofdpersonage gekozen door de ontwikkelaars, maar mag je als speler zelf de keuze maken hoe jouw personage eruit zal zien. Je krijgt de keuze uit verschillende functies, maar we hebben echter niet het gevoel dat dit enig verschil uitmaakt. Het gekende proces gaat van start om jouw eigen personage aan te maken en voor we het weten ontwaakt ons personage uit een coma.

Het verhaal gaat van start wanneer er een vliegtuig neerstort nabij Jericho City. Jij bent als speler aan boord van dit neergestorte vliegtuig, maar helaas ben je niet de enige. Er was namelijk ook een nanotechnologisch virus aan boord dat de hel doet losbarsten. Jericho City wordt in quarantaine geplaatst en jij hebt wonder boven wonder de crash overleeft. Na deze tragische gebeurtenis ontwaak je dus als speler in de medische vleugel van het politiegebouw van Jericho City. Je word op gepaste tijden bestookt met visioenen, waarin je steeds een jong meisje ziet die duidelijk hulp nodig heeft. Pittig detail, dit meisje was blijkbaar ook aanwezig in het neergestorte vliegtuig.

Bij de eerste speelmomenten moeten we onszelf in de arm knijpen, want onze eerste indruk van The Surge 2 is allesbehalve rooskleurig te noemen. Alles wat we te verduren krijgen maken we met de grond gelijk en we vinden eigenlijk niets goed aan The Surge 2. Grafisch kan het ons niet bekoren, de sfeer vinden we ondermaats en de gameplay is een exacte kopie van zijn voorganger. Ons oordeel lag snel op tafel en we moeten er geen doekjes om winden, The Surge 2 was klaar om de dieperik in te duwen.

Toch zetten we door en wat zijn we daar blij om. Ondanks dat we al meerdere games in dit genre hebben gespeeld vraagt The Surge 2 dat extraatje om vol te houden. Op het moment dat je wat wapens, gear en implants tot je beschikking hebt kan de game echt van start gaan. De mogelijkheden die je kan creëren zijn immens. Wapens die je hanteert met één hand, dual wielding of zware wapens waarbij je beide handen nodig hebt, ze zijn allemaal weer aanwezig. De implants die ervoor zorgen dat je meer core power kan toelaten of dat je via je batterij jezelf kan genezen zijn maar een karrevracht aan mogelijkheden.

Door vijanden te bestuderen kan je erachter komen hoe je ze kan verslaan. Natuurlijk gebeurd dit net zoals in The Surge en kan je hoofd, armen, benen en romp met een welgemikte slag verwijderen van het lichaam. Door deze finishing moves uit te voeren maak je kans om onderdelen te verzamelen zodat je in de med-bays (savepoints) je personage sterker kan maken. Verscheidene armor sets passeren ook de revue, zodat je je exo-suit kan versterken op verscheidene fronten. Elke armor heeft als je drie of zes stukken aantrekt telkens een set bonus die er ook voor zorgt dat je bij bepaalde bazen voordeel uit de situatie kan halen. De diepgang is meer dan aanwezig in deze The Surge 2.

Drones zijn ook een nieuwigheid en deze kunnen in bepaalde situaties echt een verschil maken. Je hebt ook verscheidene types die je kan gebruiken. Auto-rifle-, grenades-, molotov-cocktail- en spray-drones zijn van de partij. De spray-drones werken eerder om boodschappen door te spelen naar andere spelers die zich ook wagen aan het avontuur in The Surge 2. Wie zich Demon Souls nog herinnert moet normaal deze acties herkennen en een gewaarschuwd man/vrouw is er twee waard.

Het level design had qua visuele stijl misschien iets gevarieerder mogen zijn, maar het is op momenten ongelooflijk als je op een bepaald punt komt en je beseft langs hier kan ik niet passeren. Je bent dus verplicht een andere route te kiezen en iets later herken je het gedeelte waar je daarvoor niet verder geraakte. Je komt in je avontuur ook een heleboel NPC's tegen die je telkens opzadelen met extra missies. De bazen in The Surge 2 zijn op momenten weer aan de pittige kant. Elke baas heeft natuurlijk zijn eigen strategie om te verslaan, maar je moet het natuurlijk zien om het te doen slagen.

We zijn ondertussen een goeie 20 uur ver in The Surge 2 en buiten de eerste speeluren is deze game geslaagd in zijn opzet. Toch is het geen Dark Souls-game, maar dat hoeft op zich niet. Het is een kleine verbetering in vergelijking met zijn voorganger. Wie The Surge goed vond kunnen we sowieso The Surge 2 aanraden, maar met het nodige geduld. Wie zich echter nog nooit heeft gewaagd aan dit soort games kan deze ook beter links laten liggen. We zijn toch opgelucht dat we hebben doorgezet, want deze The Surge 2 is gewoon een goede game.

7,5/10