Review: eFootball PES 2020

Ontwikkelaar: Konami Uitgever: Konami

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Sport Releasedatum: 10 september 2019 Adviesprijs: € 59,99

De septembermaand betekent steevast ook de digitale aftrap van het nieuwe voetbalseizoen in videogameland. FIFA 20 is uiteraard 'on its way', maar concurrent Pro Evolution Soccer van Konami mag eerst aftrappen. Vorig jaar leek de voetbalgame van Konami aan een inhaalbeweging begonnen en het zou ons benieuwen of die trend verder werd gezet met eFootball PES 2020.

De naam 'eFootball PES 2020' klinkt en oogt raar. eFootball in de titel zetten geeft een duidelijke ambitie weer: van de nieuwe PES 2020 dé game bij uitstek maken voor eSports wanneer het gaat om voetbaltornooien. FIFA wordt al jaren in de eSports scene gebruikt om tornooien en leagues te organiseren, maar Konami wil met PES dus de aanval inzetten op die monopolie. Geheel in die stijl kan je een eFootball mode spelen met competitieve matchen tegen andere gamers, die voor een klassement zorgen. Het is nog niet geheel duidelijk, maar wellicht kan je jezelf in de toekomst kwalificeren voor echte tornooien via deze modus. Maar uiteraard moet, wanneer je een eSports-leider wil zijn in het sportsegment, de gameplay goed zijn.

En geloof ons: dat is het ook. PES 2020 is een geweldige voetbalgame die het realisme van de voetbalwedstrijden als geen ander op ons televisiescherm brengt. FIFA was vorig jaar een sterke game en zal dat dit jaar wellicht ook zijn, maar FIFA 20 zal van heel ver moeten komen indien het PES wil kloppen. Want deze game speelt enorm vlot. De pacing van het voetbal is wel wat trager, maar tegelijk komen er op een meer realistische manier momenten binnen een match waar één van de ploegen het tempo kan verhogen en een match kan doen kantelen. Het voetbal in deze PES is dus realistischer. Daar zorgt niet alleen het tempo voor. Ook de manier waarop de bal beweegt, de spelers bewegen en elke spelerstype anders aanvoelt doet dat. De animaties zijn weergaloos, enorm gevarieerd en zowel het aanvallen als verdedigen kan rollen in erg realistische scenario's waar de bal er maar niet in wilt, geblokkeerd wordt, gered wordt, in de kluts binnen vliegt en meer.

Ze noemen PES bijwijlen 'The Beautiful Game' en dat is het qua gameplay wel op alle vlakken. Het is nu eenmaal realistischer dan FIFA dat, zeker in Ultimate Team, wel eens kan vervallen in een arcadegevoel waar spelers dribbelen alsof het een freestyle competitie is. Dat dribbelen kan ook in deze PES, maar het slaagpercentage is realistischer. Tweee sombrero's, tien panna's en drie zidane-bewegingen in één actie zal je hier niet zien. Het voetbal is dus fantastisch, maar waar PES nog steeds moeite mee heeft is het invullen van zijn modi. De Master League heeft wel een kleine aanpassing gekregen, maar niet genoeg om het te ervaren als een frisse modi. Je kiest nu een coach uit namen als Maradonna en Cruijf, het transfersysteem is realistischer en er zijn dialoogopties met cut-scenes, maar het voelt niet fris genoeg. Zeker dat cut-scenes volledig geluidloos zijn, stoort wat.

Maar PES heeft van MyClub - Konami's equivalent tot Ultimate Team - zijn hoofdbrok gemaakt in de laatste jaren, en die mode is alweer verslavend. De bedoeling is duidelijk: een droomteam bouwen door wedstrijden te spelen, coins te verzamelen, packs te kopen en hopen dat er iets moois uitkomt. Uiteraard is de aanwezigheid van microtransacties een onderwerp, maar Konami heeft er voor gekozen om bij elke zaakwaaknemer te onthullen hoe groot de kans is dat je een zwarte, gouden, zilveren, bronzen of witte bal-speler ontvangt. Daarnaast kan je specifiek zien wélke spelers er in de lootpot zit. Je weet dus wat je kan winnen, wat de huidige wetgeving rond lootboxes omzeilt, maar de speler ook een idee geeft van wat hij kan verwachten en dat juichen we toe.

Alleen lijkt PES 2020 wat vlot rond te springen met speciale zaakwaarnemers en gelimiteerde packs, want een sterk team bouwen op korte tijd lijkt relatief makkelijk. Er worden zaakwaarnemers gelanceerd met enkel zwarte ballen en dan heb je heel snel pakweg Ramos, Silva, Meunier en Donnarumn je team. Een topteam bouwen lijkt dus wel makkelijk en dat is natuurlijk zowel een voor- als nadeel. De uitdaging in een sterk team bouwen is misschien niet heel groot, maar de uitdaging om matchen te winnen is dat wel. MyClub blijft een verslavende mode en met een groot aantal tornooien die dagelijks en wekelijks verschijnen ben je constant bezig,

Een laatste euvel voor PES zijn altijd de licenties geweest. Maar de laatste jaren heeft Konami zijn best gedaan om licenties te pakken te krijgen. Zo zit Juventus zelfs enkel en alleen in PES 2020. In FIFA 20 spelen ze in generische truitjes en heet de ploeg Piemonte Calcio. Naast Barcelona, Manchester United en andere ploegen heeft PES 2020 eindelijk heel wat licenties. Tot de gezichten en truitjes van Belgische ploegen als Genk en Club Brugge toe. De gezichten van bekende en minder bekende voetballers zijn tot in het detail nagemaakt en grafisch is het gewoon een absolute topper. Van de spelersmodellen tot de animaties. Er is genoeg om te concluderen dat PES zijn concurrent FIFA het vuur volledig aan de schenen legt. Het is natuurlijk te zien wat je als gamer verkiest, want PES heeft geen story mode in carrière en zoiets als Volta - ook met story mode - zit er niet in, maar PES is puur voetbal, hoe voetbal moet zijn.

Het duel der voetbaltitanen in gameland is van start gegaan en eFootball PES 2020 laat zich gelden als een te duchten concurrent voor FIFA 20. Die laatste moet zich nog tonen over een tiental dagen, maar PES 2020 zet de standaard van hoe een voetbalgame moet spelen.

8,5/10