Review: Greedfall

Ontwikkelaar: Spiders Studio Uitgever: Focus Home Interactive

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Avontuur, RPG Releasedatum: 10 september 2019 Adviesprijs: € 59,99

De wereld rondreizen, het is een vanzelfsprekendheid geworden. We stappen een vliegtuig op en reizen naar één van de mooie landen op onze aardbol. Dat was natuurlijk niet altijd zo. Ooit moesten alle landen ontdekt worden, culturen elkaar ontdekken en waren zeer lange bootreizen met alle ongemakken vandoen de standaard. In Greedfall mogen we ook op ontdekkingstocht.

Nee, het is geen game waarin we een ontdekkingsreiziger spelen, maar wel in de huid kruipen van een kolinist(e). De Sardet. Of je 'briefs' of 'a brassiere' draagt hangt van jou af. Geheel naar moderne tijden kan je één van twee genders kiezen - er zijn er honderd, weet je wel - én kiezen of je een vechtjas, een magiër of techneut. Het wordt een heuse RPG dus, maar wel eentje die traag op gang komt. We beginnen met het zoeken naar een medicijn voor een ziekte die het vasteland hevig treft, en schijnbaar Teer Fradee ongemoeid laat. Gelukkig is dat ook de kolonie die we gaan opbouwen, dus verhaalmatig is dat alvast makkelijk op poten gezet door ontwikkelaar Spider.

Al is er voor het overige weinig 'makkelijk' aan het verhaal. Integendeel, het is één van de pluspunten van de game. Zoniet het grootste pluspunt. Er komt veel gepraat en diplomatie bij kijken en de manier waarop het opgebouwd is, maakt indruk. Je kan immers op pad met andere personages en wie bij welk gesprek betrokken is, heeft zowaar invloed op de situatie. Iets wat we nog niet vaak gezien hebben, en toch wel Een goed en leuk verschil maakt in de gameplay. Een ander aspect waar het sterk schrijfwerk invloed op heeft, zijn de missies. Uiteraard heeft deze game zoals elke game hoofdmissies en nevenmissies. In veel games is het vaak een onaangenaam klusje om nevenmissies te voltooien, maar dat probleem kent Greedfall niet.

Hier werken we stevige nevenmissies af die geen repetitieve doelstellingen hebben én allemaal een flink stuk verhaal bevatten. Je kan natuurlijk kiezen om die nevenmissies compleet te negeren, maar het blijft een veel aangenamere spelervaring dan in andere games die een groter budget met zich meedragen. Naast avontuur, diplomatie en véél gesprekken is combat ook een aanzienlijk deel van het spel. En... hier valt Greedfall ietwat door de mand. De combat is vooral heel erg stroef. Want met een strijders-, technische- en magische klasse heeft de game toch wel wat diepgang. Maar de combat is niet zo aangenaam in handelbaarheid, vlotheid en het duurt heel erg lang vooraleer je andere klassen ietwat kan gaan ontwikkelen. Het duurt dus wel even vooraleer er voldoende variatie in zit. Wanneer die variatie er eindelijk is, valt de combat beter mee, maar blijft het toch wel een beetje sub-par.

Greedfall moet het dus zeker en vast niet zozeer hebben van zijn combat, en dat pretendeert het ook niet. Het focust op verhaal, avontuur en diplomatie en die zaken doet het goed. Maar naast onhandige combat oogt de game ook niet heel erg mooi. Graphics zijn natuurlijk niet het allerbelangrijkste in een game, zeker niet in eentje met een goed verhaal als deze, maar de bugs zijn ronduit irritant en de belichting is allesbehalve indrukwekkend. Het design is op zich wel goed en hoewel de niet zo grote oppervlakte van het speelveld weet de game wel gevarieerd te zijn in zijn omgevingen: het kon allemaal net wat meer afgelikt en scherper. Het is natuurlijk geen AAA-game, en zo ziet hij er ook niet. Maar laat dat je niet tegenhouden. Als je een game wilt boordevol sterk verhaal en boeiende hoofd- en nevenmissies, zit je bij Greedfall goed.

De promotiecampagne van Greedfall was opmerkelijk, gezien het feit dat het geen AAA-titel is en geen groot budget met zich meedroeg, maar toch weet de game op veel vlakken te overtuigen. Grafisch is het allemaal net wat minder en de combat is onhandig, maar wie een avontuurlijke semi-openwereld game zoekt, is aan het juiste adres.

7/10