• Kevin Vercauteren

Review: The Dark Pictures Anthology: Man of Medan

Ontwikkelaar: Supermassive Games Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Survival Horror, Interactive storytelling Releasedatum: 30 augustus 2019 Adviesprijs: € 29,99

Enkele jaren geleden werden we positief verrast door de horror-game Untill Dawn. Ontwikkelaar Supermassive Games was de dader van dit succes en gaat nu zich focussen op iets nieuws, maar ze blijven wel in hetzelfde genre. Ze wagen zich aan The Dark Picture Anthology met als eerste avontuur: Man of Medan. Wordt dit net als Untill Dawn een avontuur om de bilspleten van dicht te knijpen? We stapten vol moed en enthousiasme het avontuur binnen en kwamen tot de volgende conclusie.

De game start aan het einde van Wereldoorlog 2, waar een schip aan wal ligt dat volop cargo aan het inladen is. Enkele bemanningsleden hebben wat te vieren en hier krijg je als speler direct de controle over één van de bemanningsleden. Flink aangeschoten van de drank ga je terug naar het schip waar je niet al te vriendelijk wordt ontvangen. Na een aanvaring met je overste wordt je wakker in je kajuit en het is net alsof de hel is losgebroken op het schip. Iedereen die zich op het schip bevindt is eraan voor de moeite en de toon is onmiddellijk gezet.

Na deze bizarre omstandigheden maken we kennis met de hoofdfiguren uit Man of Medan. De gebroeders Alex en Brad en Julia die de zus is van Conrad. Ze hebben afgesproken om te gaan duiken in de zuidelijke Stille Oceaan. Om op die plaats te geraken hebben ze een kapitein nodig en hierbij komen we aan bij ons vijfde hoofdpersonage Fliss. The Duke of Milan brengt onze protagonisten naar de plek waar ze willen duiken. Terwijl we op weg zijn krijgen we de kans om kennis te maken met onze personages. Net als in Untill Dawn heeft elk personage zijn eigen karaktertrekken. Wat ook een belangrijke factor is is de relaties tussen de personages goed te laten verlopen. Zo krijgt je verhaal stilaan vorm.

Wat ons opviel bij de eerste speelbeurt was dat de controle over de personages nogal stroef verliep. We hebben de game ook gespeeld met ondertiteling, aangezien je deze game toch vooral s'avonds moet spelen, maar dan liggen de kinderen natuurlijk in bed en ben je verplicht om alles goed te verstaan en volgen om de optie ondertiteling aan te zetten. Helaas is dit niet echt een hulpmiddel, want de grote van het lettertype is enorm klein en niet aanpasbaar in de menu's. Dat weerhield ons echter niet om verder in het avontuur te duiken.

Het doel van de duikopdracht is het vinden van een oorlogsvliegtuig dat zich bevindt in de diepte van de zee. Het avontuur wordt echter verstoord door piraten. Het wordt intens op The Duke of Milan en we worden gedwongen om samen met de piraten te gaan schuilen voor het opkomende noodweer. Drie keer raden waar we toevallig stranden met ons bootje? Uit het niets is een schip opgedoken waar onze vrienden en hun ontvoerders aan boord gaan om hopelijk daar wat bescherming te vinden voor het onweer. De game gaat nu echt van start, want dit schip heeft andere zorgen aan boord dan een miezerig onweertje.

De formule van Until Dawn blijft herkenbaar in Man of Medan en dat is op zich zeker geen probleem. Er zijn bijna overal geheimen te ontdekken en wie als speler schilderijen vindt, ziet steeds een visioen van wat er eventueel kan gebeuren met één van de personages. De Quick Time Events zijn ook weer van de partij. Hier moet je als speler enorm aandachtig kunnen zijn, want je zit op bepaalde momenten intens te volgen wat er allemaal gebeurd met je personage en plots moet je enkele toetsen induwen. Bij deze events wordt het meestal cruciaal hoe het kan aflopen met Alex, Brad, Julia, Conrad en Fliss.

Het is bijna onmogelijk om steeds terug te kijken naar Until Dawn, maar de vergelijkingen zijn gewoon treffend. Helaas is dit niet op alle vlakken het geval. Man of Medan voelt voor ons op momenten onafgewerkt aan. Zo kregen we de indruk dat er op bepaalde momenten enkele scénes werden overgeslagen en dit met de nodige chaos als resultaat. Op zich is het spookschip een geweldige plaats om zo'n soort game te laten afspelen, maar door het op momenten klungelige camerawerk werd het soms een enorme opdracht een kajuit te betreden. Je krijgt ook als speler soms een zaklamp mee om je door bepaalde gebieden te loodsen, maar de lichtsterkte van deze lampen was bijzonder zwak. Helaas kregen we ook te maken met framedrops en bugs. Zo liepen we op momenten enkele kajuiten of kamers in waar je een soort van green screen zag. Net zoals je bij een film de extra's bekijkt en bepaalde scénes ziet zonder de speciale effecten.

Is Man of Medan dan een mislukte of slechte game? Zeker niet, want ondanks de toch wel vele mislukkingen, slaagt het in zijn opzet om je als speler de daver op het lijf te jagen. Je krijgt heel wat jump scares te verwerken en later in de game wordt de horror omgezet in een psychologisch sfeertje. Grafisch is de game knap, het schip is echt heel mooi nagemaakt, maar de personages kunnen dan weer op momenten hele rare gezichtsuitdrukkingen vertonen. De sfeer is enorm goed in deze game en dat maakt of kraakt een game als dit. Wat dan wel weer spijtig is is het feit dat het moeilijk is om als speler een band te creëren met één van de hoofdfiguren. Misschien komt het omdat je de game op ongeveer vijf uur uitspeelt en zo niet genoeg tijd krijgt een connectie te maken.

Waar het natuurlijk omdraait in dit soort games is met hoeveel personages je de eindstreep haalt. We hebben het zeer lang uitgehouden met vier levende figuren, maar eenmaal de eerste het loodje legt kan het verdomd snel gaan. Wat nieuw is in Man of Medan is het feit dat je de game in co-op online kan spelen of zelfs met vier vrienden op de bank. Dit kan er zeer gezellig aan toegaan. We hebben het even online geprobeerd, maar we moeten toegeven dat dit niet echt ons ding is. Waar we eventueel wel naar uitkijken is met enkele vrienden het avontuur spelen op de bank. Ondanks het aantal minpunten dat we hebben aangekaart houdt deze Man of Medan het hoofd toch boven water, omdat het slaagt in zijn opzet als survival-horror game. We hebben al een sneak peak gekregen voor het tweede avontuur dat voorzien is voor 2020. Als Supermassive Games de minpunten kan vermijden voor dit nieuwe horror spektakel zitten we nu al uit te kijken voor een trip naar Little Hope.

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan heeft ons als speler op momenten de schrik op het lijf gejaagd en dat is het doel van dit soort games. Helaas zijn er hier en daar enkele minpunten dat voor ons persoonlijk de eindscore wat naar beneden haalt. De game ziet er op momenten visueel ook zeer mooi uit, maar de sfeer is enorm goed in Man of Medan, wat toch een zeer belangrijk aspect is in een Survival Horror game. Untill Dawn was wel beter, maar aangezien deze reeks een Anthology is hopen we op beterschap, zodat deze reeks hetzelfde niveau kan halen als zijn voorganger.

7/10

©Game4Me.be