Review: Final Fantasy VIII - Remastered

Ontwikkelaar: Square Enix Uitgever: Square Enix Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Actie-RPG Releasedatum: 3 September 2019 Adviesprijs: €29,99

Final Fantasy is één van de langst lopende, geliefde gamereeksen aller tijden. Velen hebben het in hun jeugd als één van de eerste games gespeeld. Zelf heb ik élke Final Fantasy-game gespeeld. Mijn eerste? Final Fantasy VIII in 1999. Pas daarna speelde ik Final Fantasy VII en voorgaande games. Nu krijgt eenieder die de game nog niet speelde de kans, en die de game wel speelde de opportuniteit om nostalgisch voor zijn beeldscherm te zitten.

De echte complete remake van de zevende game is natuurlijk dat waar iedereen zit op te wachten, maar Final Fantasy VIII was mijn eerste en dus speciaal voor mij. Minder geliefd bij de fans van de reeks, maar ik zat er een beetje op te wachten, op de remaster. Desalniettemin merk je, wanneer je de game start, dat je jezelf over enkele dingen moet zetten. De grafische kwaliteit bijvoorbeeld. Ja, de graphics zijn geremastered, maar het probleem met Final Fantasy VIII is natuurlijk dat de achtergronden 'stillevens' zijn. Dat maakt het de ontwikkelaar moeilijk, want om de game dan compléét te remasteren, spreek je in het geval van de achtergronden van een 'remake'. Dus zijn die stillevens hetzelfde gebleven als ondertussen twee decennia geleden, maar met scherpere voorwerpen en personages op de voorgrond.

Daar is het dus even doorkijken, en voor wie de game nooit speelde en dus tot de jongere generatie gamers behoort, kan dat wel eens behoorlijk moeilijk worden. Maar daaronder ligt natuurlijk nog steeds dezelfde sterke gameplay en ijzersterk verhaal. Het verhaal is een troef in elke Final Fantasy-game, maar wat ons betreft draagt Final Fantasy VIII één van de beste verhalen in de reeks mee met - voor ons althans - een memorabel personage als Squall Lionheart. Vriendschap staat centraal, zoals in zoveel van de Final Fantasy-games, maar de laagjes die je er af pelt zijn fenomenaal. En dan is er uiteraard de gameplay. Het is een remaster en géén remake, dus de gameplay mechanics zijn vrij ongemoeid gelaten. De manier waarop je door de game rondloopt, de random encounters, het verloop van de gevechten.. dat is allemaal vrij herkenbaar.

Wie de game nooit speelde en nu pakweg een tiener of begin twintig is, kan de game als 'onhandig' ervaren. Want hoewel de game voor ons nog altijd fantastisch is, zijn we niet blind voor de tekortkomingen en begrijpen we best dat ons oordeel misschien een beetje ingegeven is door nostalgie. Wat daarom niet slecht is. De vraag bij remasters als dit, is natuurlijk de vraag of het dit waard is, en niet een snelle cash-grab is. Een remake als Final Fantasy VII krijgt is dat zeker niet. En dit is het eigenlijk een béétje. Square Enix weet natuurlijk dat gamers van mijn generatie zonder veel nadenken deze game zullen aanschaffen omdat ze verlangen naar dat stukje nostalgie. Op grafisch gebied werd er minimale moeite gedaan, dus dat beantwoord de vraag ook een beetje.

Een beetje, want Square Enix heeft wel degelijk een aantal nieuwe features gestopt in Final Fantasy VIII - Remastered. En dan vooral om nieuwe gamers een vlotter gevoel te geven en gamers die de game vroeger al speelde wat sneller door de game te laten gaan. Zo kan je de random encounters - die wel zijn nut hebben om te oefenen en sterker te worden - uitschakelen maar ook Battle Assist en de game drie keer sneller laten vooruitgaan dan normaal zijn opties. Alles dus om de game sneller laten vooruit te gaan. Dat Square Enix denkt aan gamers die snellere games gewoon zijn is één ding en op zich niet slecht, maar wij spelen zonder die opties ingeschakeld. Want elke optie die je inschakelt, neemt een beetje weg van de totale spelervaring. En die spelervaring is na twintig jaar, wat ons betreft, nog steeds je moeite waard.

Final Fantasy VIII mag dan al 20 jaar oud zijn, we spelen het nog steeds graag. Er zijn minpuntjes als dat je doorheen zelfs de geremasterde graphics moet kijken en dat het voor jongere gamers onhandig kan overkomen, maar het verhaal en de solide combat blijven wat ons betreft meer dan overeind.

8,5/10