Review: MXPG 2019

Ontwikkelaar: Milestone Interactive Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Race Releasedatum: 27 augustus 2019 Adviesprijs: €59,99

De racespellen vliegen ons elk jaar om de oren. Eén van de vaste klanten in het gamma van 'jaarlijkse updates' is de MXGP-franchise. Vorig jaar was het MXGP Pro die onze skills op de moddertracks op de proef stelden, dit jaar is de titel iet minder avontuurlijk: MXGP en het jaartal. Is de game meer vindingrijk dan zijn titel doet vermoeden?

MXGP 2019 brengt natuurlijk het officiële kampioenschap van de MXGP naar PC en consoles en de 2019-versie geeft ons zowaar ook de kans om in de huid te kruipen van elke racer die ook écht deelneemt aan het kampioenschap. Je kan dat interpreteren als een signaal van ontwikkelaar Milestone Interactive dat ze de game realistischer wil maken en een meer authentieke ervaring wil brengen. Qua gameplay was MXGP Pro vorig jaar al een stap in de goede richting, en met de mogelijkheid om ook te racen met een andere dan onze eigen verzonnen rijder lijkt daar een logische volgende stap in.

Op dat vlak zet MXGP dus goede stappen, maar het komt allemaal aan op de gameplay wanneer de motor ronkt en we door de bochten scheuren. Ook hier zijn sommige dingetjes anders. De start doe je door een combinatie aan knoppen gecontroleerder - wat in de vorige game een probleem was - en de andere racers lijken realistischer te reageren op situaties en hun plek beter af te schermen. Goed nieuwsshow, zou je denken. Al gebeuren er soms ook vreemde dingen. Bij een jump over een heuvel ga je occasioneel eens op een rug van een voorganger belanden en enkele seconden meesurfen als ware je een vlieg en soms als vele rijders op een hoopje zitten lopen ze door mekaar en glitch het.

Dat gebeurd gelukkig niet teveel, maar het zijn vervelende bugs die er best wel uit mogen. Anderzijds worden races beïnvloed door het trekken van sporen in voorgaande rondes en draagt dat bij tot het realisme. Om maar te zeggen dat MXGP 2019 een game is dat zowel hoge als lage punten scoort. Het racen voelt goed, ondanks de mindere puntjes. Voor het overige is ook de Track Editor nieuw. Op die manier kan je volledig nieuwe tracks creëren. Vroeger waren Track Editors iets voor echte liefhebbers, maar de dag van vandaag en gelukkig ook in deze game, kan je zonder een expert te zijn tracks op poten zetten. Gebruiksvriendelijk dus, en het voegt iets toe aan de game.

Nieuwe dingen én vertrouwde dingen .Zoals ook The Playground dat we in MXGP Pro leerden kennen. Daar kan je naar hartenlust oefenen, maar nu ook meer uitdagingen aangaan en zelfs zelf checkpoint races aanmaken. Het is een leuke gimmick, maar het vlees van de game zit natuurlijk in de carrière, het officiële MXGP-seizoen en de Track Editor en daar heb je jouw handen meer dan vol. Waar de game wel niet in overtuigt, zijn de graphics. De parcoursen zien er OK uit en de details van de rijders ook, maar de algemene sfeer blijft een probleem. Naast de parcoursen mag het allemaal iets levendiger zijn en misschien mag de aankleding ook wat flitsender. Als Milestone die stap nog kan zetten, heeft het een topper in handen.

Een echte racetopper is het dus niet, maar MXGP 2019 zet tegenover de Pro-iteratie van vorig jaar wel stappen vooruit. De game laat je als de echte racers rijden, heeft een prima Track Editor en de gameplay is vrij goed. Het visuele en de bugs zijn twee elementen die ze volgende keer mogen aanpakken.

7,5/10