Review: RAD

Ontwikkelaar: Double FIne Productions Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Actie Releasedatum: 20 augustus 2019 Adviesprijs: €19,99

De jaren '80 blijven populair, zowel in games als televisie en film. De neon-gekleurde periode waarin arcadegames boomden en klassieker na klassieker in de bioscoop verscheen is hyper populair en series als Stranger Things doen die populariteit alleen maar toenemen. RAD is de zoveelste in het rijtje dat de jaren '80 bij de lurven neemt en de sfeer van toen ademt.

RAD is nochtans een game die zich afspeelt in een post-apocalyptische wereld waar al énkele atoomrampen zijn gebeurd. Wij kruipen in de rol van één van de tieners die de wereld moeten gaan redden door stroom te vinden en de wereld kleur te geven. Een groepje tieners die een avontuur beleven in een jaren '80 sfeer, dan zijn de vergelijkingen met The Goonies niet ver weg. De game is qua gameplay wel iets helemaal anders. Het is een rogue-like en dat betekent veranderlijke omgevingen, veranderlijke loot als je een level gaat herspelen en progressie om sterker te worden wanneer je faalt.

Qua structuur een vrij standaard rogue-like, maar de uitvoering is wel vrij goed. De sfeer is natuurlijk heerlijk, gedrenkt in kleuren, neon en her en der referenties, en grafisch ziet het er ook nog eens leuk uit. Het is alleen de actie die een klein beetje teleurstelt. In het begin is die vrij makkelijk, en hoewel dat logisch is voor een game in dit genre aangezien het gradueel moeilijker wordt, stelt de initiële combat wat teleur. Gelukkig biedt Double Fine wel wat diepgang in de game door allerhande mutaties. Die maken je niet alleen sterker of zorgen voor andere kwaliteiten, maar ontwikkelen zich soms ook in wapens.

Je eigen hoofd dat je kan gooien en laten exploderen bijvoorbeeld. RAD zit wel vol van die coole dingetjes, maar het duurt wel even voor je mutaties verdient, want op dat vlak is RAD wel een vrij lastige game. Waar de combat niet al te moeilijk is, is de in-game currency - muziekcassetes - wel vrij lastig te bekomen in grote aantallen. Je gaat dus wel wat runs moeten doen om voldoende currency te verzamelen om sterker te worden, en dan kan het soms wel eens repetitief worden, omdat je sommige runs meerdere keren doet en de omgeving van eenzelfde level niet dramatisch verandert, ondanks het rogue-like gegeven.

Maar de levels zijn op zich wel leuk, gevarieerd en weten visueel te overtuigen. Vijanden komen uit alle hoekjes en kantjes gekropen, soms beginnen planten en bloemen te bloeien wanneer je vijanden omlegt en overal zit wel een verborgen ruimte. De game is heel erg kleurrijk en ademt een jaren '80 sfeer en op dat vlak is het gewoon een heel erg leuke game. Maar de game is dus niet zonder fouten. Het is buiten de mutaties een vrij rechtlijnig spel, en de combat is niet énorm uitdagend maar door de sfeer, de mutaties en het visuele is het wel een degelijke game die leuk is om tussendoor eens te spelen.

RAD is geen game die je een paar uur na mekaar speelt, maar wel tof is om tussendoor eens op te pikken. Enerzijds is de vrij rechttoe rechtaan aanpak dus positief, anderzijds maakt het de game ook iets te simpel. De mutaties zijn een heel erg leuk element en de visuals spelen weer op nostalgie. Een degelijke game, zonder meer.

7/10