Review: Life is Strange 2: Episode 4- Faith

Ontwikkelaar: Dontnod Entertainment Uitgever: Square Enix

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Avontuur

Releasedatum: 22 augustus 2019 Adviesprijs: € 39,99 voor het complete seizoen of € 7,99 per episode.

Let op!! Deze review kan spoilers bevatten.

We zijn nog steeds in shock na het einde van Episode 3 in Life is Strange 2. Het is moordend om met zo'n cliffhanger te stoppen en weten dat je ongeveer drie maanden moet wachten om te weten hoe het nu verder loopt. We zijn in elk geval met zeer veel zin aan deze vierde aflevering begonnen en hopen dat we eindelijk wat antwoorden krijgen op de vele vragen van voorgaande afleveringen.

Life is Strange 2: Episode 4- Faith begint twee maanden na het intense einde van Episode 3. De broers Diaz zijn voor de eerste keer in dit verhaal gescheiden van elkaar. Daniel is nog steeds vermist na de vernieling in de hut van Merrill. Voor Sean ziet het er ook zeer somber uit, want deze heeft ongeveer twee maanden in het ziekenhuis gelegen in een coma. Ondertussen is hij wel terug bij bewustzijn, maar hij heeft wel een ernstig letsel opgelopen aan zijn oog. Dat is echter het minste van zijn zorgen, want hij is natuurlijk overbezorgd omtrent de verdwijning van zijn broer, maar ook het feit dat hij na zijn ontslag in het ziekenhuis een trip richting gevangenis staat te wachten.

Eenmaal we aan de slag kunnen met Sean heeft hij nog een dag tegoed in het ziekenhuis, alvorens naar de gevangenis te moeten. We komen bij de start van deze Episode eindelijk te weten hoe de tragische gebeurtenis is afgelopen in Episode 2 met Chris ( Captain Spirit) en hoe het met je grootouders gaat na jullie laatste bezoek. De keuze die Sean gaat maken is vrij voorspelbaar. Hij wil kost wat kost ontsnappen uit het ziekenhuis en zijn broer gaan zoeken.

Afhankelijk van je keuze lukt de ontsnapping uit het ziekenhuis en heb je ondertussen door een tip te ontdekken een idee waar je broer kan zijn. De rit wordt echter zeer lang en gevaarlijk aangezien je alleen op pad bent en een letsel hebt aan je oog. Zo een lange rit vraagt ook om rust en terwijl we hiervan proberen te genieten worden we echter geconfronteerd met aangrijpende gesprekken met dierbare personen in onze dromen.

Uiteindelijk lukt het ons om Daniel terug te vinden, maar deze reünie is echter van korte en pijnlijke duur. Zoals de titel van deze Episode al doet vermoeden ligt de nadruk op geloof. Niet het geloof waar we op gehoopt hadden, want net als in het echte leven doet religie heel wat met een mens. Dit wordt briljant weergegeven en het maakt in principe niet uit over welke religie het gaat. Wat wel duidelijk is is dat een mens vatbaar is voor alle soorten onzin en hoe ver een mens hierin kan gaan.

Dat de reünie van de broers niet loopt zoals gepland was al een enorme verrassing, maar Dontnod Entertainment en Square Enix slagen erin om ons op korte tijd verstomd te doen staan. We gaan nog niet verklappen wat er juist gebeurd, maar het is een leuke en nieuwe wending in het verhaal van de gebroeders Diaz.

Life is Strange 2: Episode 4- Faith is een aflevering die ons terug op de goeie weg zet richting het einde van het verhaal. Episode 3 vonden we persoonlijk de minste van de tot nu toe uitgekomen afleveringen. Het is ook de eerste keer dat de broers van elkaar gescheiden worden en dat geeft een interessante piste weer . Net als in voorgaande aflevering worden weer heel wat hedendaagse echte problemen weergegeven. Racisme, religie en zelfs het omgaan met homoseksualiteit. Deze aflevering stopt ook als eerste vrij normaal en dat is misschien wel goed, want het wordt weer vier maanden wachten op Episode 5.

Wat een avontuur is deze Life is Strange 2 tot hiertoe al. We waren van Life is Strange al een grote fan, maar dit tweede seizoen moet zeker niet onderdoen voor zijn voorganger. We moeten echter wel toegeven dat het een kwelling is om steeds zolang te moeten wachten alvorens we een nieuwe aflevering kunnen spelen. Met het eerste deel hebben we de vijf afleveringen na elkaar gespeeld en dat geeft toch dat extraatje. Toch zijn we blij dat we dit avontuur al gestart zijn en kijken enorm uit naar de laatste aflevering van deze Life is Strange 2.

8/10