Review | Wolfenstein: Youngblood

Ontwikkelaar: Machine Games Uitgever: Bethesda Softworks Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Shooter Releasedatum: 26 juli 2019 Adviesprijs: €59,99

B.J. Blazkowicz is de man die ons de laatste jaren geweldige gewelddadige avonturen deed beleven. De ene Nazi na de andere afslachten op een steeds meer bloederige manier in steeds betere games. De vorige game was top, maar met Youngblood gaan de makers voort. Tijd voor het nageslacht van Blaskowicz het veld in te sturen.

De dochters van Blazkowicz, beter te verstaan. De speler staat in het begin voor een keuze: Jess of Sophie. Met één van de twee dochters knallen wij, met de andere een andere gamer. Want de game kan vollédig in co-op gespeeld worden. Compleet anders dan de voorgaande game. Wie zelfs digitaal de sociale omgang schuwt kan ook gelukkig zijn: want je kan alleen spelen. Het andere personage wordt dan gewoon bestuurd door de computer. Het verhaal? Wel, de Nazi's zijn hun greep op de wereld voor het overgrote deel kwijt, maar twintig jaar na de gebeurtenissen uit de vorige game is Blazkowitcz verdwenen. Zijn nageslacht gaat hem zoeken en komt ten midden een nog Nazi-bezet gebied uit..

Dat de game co-op is, verandert natuurlijk wel wat aan de gameplay. De snelle shooter-gameplay met extreem geweld is nog steeds de basis van de gameplay, maar je deelt wel levens met het andere personages. Wordt jij geveld kan de ander je reviven en andersom. Sterft één van de twee verlies je een 'shared life', Zijn die op je hebt er maximum drie), dan is het game over. In dat opzicht zet de game wel aan in het verkennen van de levels, Want her en der zijn er 'Shared Life' crates te vinden die je een extra leven geven. Dat is interessant voor de gameplay, zeker wanneer je met een andere gamer speelt. Samenwerken is dan leuk en tegen de lastige tegenstanders - zoals de mechs - is het nodig.

Wanneer je met de AI speelt wordt je geduld echter op de proef gesteld. Wanneer je het 'stealthy' wil doen en de confrontatie wil vermijden is het steevast de computer die het voor je verpest door het andere personage zomaar 'in the open' te laten lopen. Wil je stealthy doen, speel je best met een echte co-op speler. Niet dat het de spelervaring volledig verpest, maar het is absoluut een minpunt. Co-op is evenwel niet de enige aanpassing. De game wordt ook ietwat meer als een RPG bekeken.

Je kon in de vorige game Blazkowicz natuurlijk ook al upraden, maar hier is het anders. Hier verzamel je muntstukken en daarmee kan je niet alleen skills kopen en perks upgraden, maar ook je wapens. Ook dit is een manier om je meer nevenmissies te laten doen en levels te laten verkennen, want net als Shared Life Crates vindt je ook crates met muntstukken in. En upgraden is nodig, want des te dieper in het verhaal, des te meer de moeilijkheidsgraad opgetrokken wordt.

Dat de game je een reden geeft om nevenmissies te spelen is goed, maar we hadden graag wat afwisseling gezien in de omgevingen. Nu spelen nevenmissies zich vaak af op dezelfde locaties als de hoofdmissies Een klein punt van kritiek, want in principe is de game leuk genoeg. En op grafisch vlak hadden we ook graag meer verschil gezien. De game ziet er goed uit, maar is kwalitatief en qua stijl volledig hetzelfde als The New Colossus. Ondanks die minpuntjes is Youngblood wel een héél leuke game waarmee je wel even de handen mee vol hebt. De game brengt ook enkele nieuwe, frisse dingen naar de franchise die de game meer dan de moeite waard maakt om te spelen.

B.J. geeft de fakkel dan misschien wel door aan zijn twee jonge dochters, dat betekent niet dat het een minder gewelddadige of coole game oplevert. Het tempo en bloederigheid gaat nog steeds op hetzelfde niveau door en de game is een waardige toevoeging aan de franchise.

8/10