Review: Redeemer - Enhanced Edition

Ontwikkelaar: Sobaka Studio Uitgever: Ravenscourt Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Shooter Releasedatum: 19 juli 2019 Adviesprijs: €59,99

Wie het reilen en zeilen in gameland wat volgt zal ongetwijfeld iets horen rinkelen in zijn achterhoofd wanneer de naam 'Redeemer' valt. Russische ontwikkelaar Sobaka kwam enkele jaren geleden aanzetten met deze actievolle isometische brawler en nu, een tijd later, is de game ook verschenen op consoles als Enhanced Edition.

In Redeemer kruipen we in de huid van ex-soldaat Vasily. Een man met een bloeddorstig verleden, maar al twee decennia op zoek naar innerlijke rust in een klooster. We worden in de actie gegooid wanneer de vrede in het klooster op bloederige wijze verstoord wordt door zijn voormalig werkgever die op zoek is naar hem. Aan ons om Vasily op de weg naar wraak te begeleiden. Dat gaat er meteen vrij intens aan toe. Redeemer is geen game die je als speler eventjes rust geeft. Een constante stroom aan vijanden en constant wisselende omgevingen zorgen ervoor dat de game er een hoog tempo op nahoudt, wat voor een top-down brawler sowieso een groot pluspunt is.

Maar zonder solide gameplay mag het tempo nog die van een supersonische jet zijn: de fun zou vlug vervagen. Dat doet het bij Redeemer wel niet. De gameplay is een bloederige mix van stealth, melee en knallen. Je hebt niet altijd de keuze om stealth te gebruiken, wat niet erg is want wapens liggen er overal. Je kan elk wapen oppakken, gebruiken en weer wegwerpen wanneer het leeg is. Het is wel even wennen aan de controls om te knallen, want het is onconventioneel, maar eens je er aan gewend bent gaat dat wel heel erg vlot. Het bloederige aan de game wordt ook nog eens in de verf gezet wanneer je een executie uitvoert en de game lekker inzoomt op hoe je het slachtoffer de nek breekt of een mes dwars door de borst steekt.

Fans van gore en geweld in brawler-games komen meer dan aan hun trekken. Naast de bloederige wapens en executies kan je ook de omgeving gebruiken. Nagel ze aan uitstekende takken, breek hun hoofd op een standbeeld, elektrocuteer de vijand... Ook dat voegt extra gore en visueel spektakel aan de game toe en het is gewoon heel erg leuk. De game daagt je wel elke keer meer uit met lastigere en lastigere tegenstanders, maar je kan daarna ook met hun wapens aan de slag dus dan nivelleert mekaar wel een beetje. Ook het vrijspelen van perks - door te moorden en in de levels steeds scrolls te vinden - helpt je, maar het blijft uitdagend. De perks maken de game niet te makkelijk, en dat is belangrijk. Vaak zijn perks in games wat overpowered, maar dat is hier gelukkig het geval niet.

De gameplay zit dus vrij goed in mekaar en het is ook geen game die repetitief wordt of verveelt, dankzij de perks, wisselende omgevingen en nieuwe, sterkere vijanden die steeds opduiken. Wat wel minder is, is bijvoorbeeld het counteren. Het werkt een beetje zoals in de Arkham-games - maar dan met een andere button - maar de timing is soms niet aanwezig, omdat de knop niet altijd goed reageert. Ook het verhaal is wat minder. Vrij rechtlijnig, maar ook redelijk dunnetjes. Het hoeft natuurlijk niet enorm diepgaand te zijn in dit soort brawler, maar dat houdt ons niet tegen het jammer te vinden dat het verhaal niet wat meer gestoffeerd is.

We eindigen misschien op een mindere noot, maar al bij al blijkt Redeemer echt wel een sterk spel. De actie is geweldig, visueel is het leuk en het is bovendien heel erg fun en verveelt geen moment. Het verhaal is minder en counteren lijkt niet goed afgesteld, maar eigenlijk zijn het geen contra's die onze mening dusdanig beïnvloeden. We raden de game alleen maar aan.

8/10