Review: FIA European Truck Racing Championship

Ontwikkelaar: N-Racing Uitgever: BigBen Interactive Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Race Releasedatum: 18 juli 2019 Adviesprijs: €59,99

Racegames krijgen we jaar in jaar uit aan de lopende band. Na twee kort op mekaar nostalgische kart-racers waarin Sonic en Crash Bandicoot de hoofdrol uitmaken, is het de beurt aan de meer realistische racegames. F1 2019 passeerde al onze reviewbank, en nu is het de beurt aan FIA European Truck Racing Championship.

Racen met zware trucks? Jep, in de titel staat geen foutje. Het is geen unicum,er verschenen al wel eens games waarin je met trucks kon racen. Alleen waren dat geen officiële games met de licenties van het kampioenschap, maar veelal baggergames die niet veel voorstellen. Belgisch - én Vlaams - ontwikkelaar N-Racing heeft die licentie wel en kan zo een echt kampioenschap en date naar de gamer brengen. Alleen blijkt dat dit niet helemaal een garantie is op succes.

Racen met trucks is natuurlijk iets apart. Het zwaartepunt van de kolossen ligt anders dan bij race- of F1-auto's en dat merk je in de wegligging. Meteen iets dat volgens ons wél realistisch uitgewerkt is door de ontwikkelaar. Op dat vlak is FIA European Truck Racing Championship (FETRC) wel een geslaagde en uitdagende game. Het is moeilijker dan de doorsnee racegame omdat je in elke bocht geconcentreerd moet zijn én rekening moet houden met de remmen. Die kunnen te warm worden en dus moet je ze met een druk op de knop afkoelen. Iets dat heel erg wennen is, maar je leert het wel.

We kunnen ons voorstellen dat voor gamers die graag lekker racen het in het begin vrij irritant kan overkomen om in elke bocht rekening te moeten houden met de temperatuur en constant je remmen moet afkoelen. Goed nieuws: dat kan je uitschakelen. De ontwikkelaar houdt dus wel rekening met alle gamers. Maar of het genoeg is om de gemiddelde racefan over de streep te trekken? Wellicht niet. Het blijft een game in een niche sub-genre van het racegenre. Dat je voor je de carrière echt kan starten een hele reeks challenges moet volbrengen om je rijbewijs te halen helpt niet. Het fungeert al soort tutorial, maar sommige dingetjes zijn ronduit irritant en de rijschool is gewoon te lang.

Voor het overige is de gamen niet supergoed bedeeld met content. Er zijn enkele standaard modi, maar de hoofdbrok blijft de carrière die eigenlijk gewoon een aaneenschakeling van races is, zonder echt doel of uitdaging. En dan heb je wel een probleem. Voorts is de game grafisch ook niet bijster indrukwekkend. De circuits en de vrachtwagens - inclusief cockpitview - zien er wel goed uit, maar de omgevingen laten wat te wensen over. Gouwe ouwe pop-up in de omgevingen leken van de PS3 te dateren, maar hier zie je het ook nog wel.

Het is een game van eigen bodem, dus hadden we graag wat positiever uit de hoek willen komen. Helaas moeten we eerlijk zijn en dan zien we een leuke poging met vrij realistisch rijgedrag van de trucks, maar ook een game die vooral een nichepublike aanspreekt, wat weinig content aanbiedt en grafisch overall een zwakke indruk maakt. Voor de fans die wachten op een truck racer is het vast en zeker de moeite uit te proberen, maar de doorsnee racefan gaat dit snel links laten liggen.

5/10