Review: Dragon Quest Builders 2

Ontwikkelaar: Omega Force Uitgever: Square Enix Platformen: PS4, Switch Genre: Avontuur Releasedatum: 12 juli 2019 Adviesprijs: €59,99

De Dragon Quest videogamereeks is ouder dan ik ben. De reeks is een flinke dertiger, met de eerste game die in 1986 verscheen en de reeks gaat nog altijd vrolijk verder. Een paar jaar geleden kreeg de reeks een minecraft-achtige spin-off met Dragon Quest Builders, een game die gesmaakt kon worden. Dragon Quest Builders 2 is een logisch vervolg.

In de tweede game beginnen we met een gloednieuw personage op een schip waar wij en anderen gevangen genomen zijn. Een catastrofaal event heeft een schijnbaar einde gemaakt aan de builders, maar dat is buiten ons gerekend. Als de enige bouwer in de continentale omtrek hebben we waarde en mogen we klusjes opknappen tot het schip... schipbreuk kent. Gestrand op het eiland kunnen we na het tutorialstukje op het schip echt aan de slag. Wij noemden ons mannetje alvast Goku, want met dat haar konden we haast niet anders.

In essentie gelijken de eerste en de tweede game vrij hard op mekaar. De manier waarop we bouwen, de materialen, de manier van bewegen... Het lijkt alsof je met de eerste game aan de slag bent. En toch is het weer vrij verslavend. Het verhaal daargelaten, want laat ons eerlijk zijn: dat is echt veel te dun. Het is natuurlijk beter als in een game als Minecraft waar je echt doelloos lijkt te bouwen - en tussen ons gezegd: die game kon ons nooit echt boeien, - maar het blijft dunnetjes. Al is het wel leuk dat Malroth - die we kennen uit vroegere games in de reeks - een deel uitmaakt van het verhaal. Dat is ook iets nieuws: dat we een companion hebben die ook materialen mijnt die in onze buurt liggen. Het is enigszins spijtig dat het enkel gaat om oppervlakkige materialen. Het had handig geweest moest hij ook zand- hout- en andere blokken moeten verzameld hebben wanneer wij daar aan begonnen.

Maar het is een kleine toevoeging die we appreciëren en het doet alles iets sneller gaan. Ook het bouwen zelf verloopt iets gestroomlijnder. Eén van de frustratietjes in de eerste game was dat er al eens een blok verkeerd geplaatst werd omdat de controls niet echt enorm soepel verliepen, maar dat euvel lijkt ietwat verholpen. Een verkeerd blok plaatsen gebeurd nog wel eens, maar dat ligt dan meer aan onszelf. En uiteraard is er in de game weer een oplopende curve. We beginnen met basisspullen en een simpele stok en naarmate we eilanden ontdekken en het verhaal ontdekken krijgen we betere wapens en tools om meer en verschillende materialen te verzamelen en meer complexe bouwwerken te verrichten.

Hoewel het verhaal en de opzet simpel zijn, werkt de game best verslavend. De exacte dingetjes aanwijzen die daarvoor zorgen is moeilijk Het is een gevoel, iets dat de game leuk maakt. Wat helpt is dat de combat wat leuker is. Nog altijd vrij minimaal, maar iets leuker. Waar wel meer aandacht aan besteed had mogen worden, was aan grafische vooruitgang - de game ziet er vrij leuk uit, maar maakt minimale vooruitgang tegenover het origineel - en iets in de game stoppen waardoor teruggaan naar vorige eilanden wat leuker had gemaakt. Nu is er geen 'incentive' om terug te keren en dat is jammer. Daardoor doorloop je gewoon de verhaallijn en ga je niet snel terugkeren om de andere eilanden verder op te bouwen en op te leuken, maar de game is wel goed genoeg om toch recht te blijven.

Dragon Quest Builders 2 is een verslavende avonturengame met Minecraftelementen. Alleen is het leuker als de game die dat soort bouwen uitgevonden heeft. Het verhaal is niet zo geweldig en het heeft zijn minpuntjes, maar het is een erg leuke game. Als de eerste jouw ding was, is deze game dat meer dan zeker ook.

8/10