Review: Tour de France 2019

Ontwikkelaar: Cyanide Studios Uitgever: Bigben Interactive

Platformen: PS4, Xbox One Genre:Sport, Simulatie

Releasedatum: 27 juni 2019 Adviesprijs: € 59,99

De Ronde van Frankrijk is volop aan de gang, en hoewel Pro Cycling Manager de wielerliefhebbers onder de gamers al bediende, is er gelijktijdig natuurlijk ook de console-game Tour de France 2019 voor PS4 en Xbox One. Een team managen is allemaal goed en wel, maar in Tour de France 2019 gaan we voor de ultieme glorie in het wielrennen: met de Gele Trui om de schouders zegevierend de Champs Elysées veroveren.

Cyanide Studio bleek met Pro Cycling Manager 2019 op hun lauweren te rusten, dus was het afwachten of dat met de Tour de Fance-game ook het geval zou zijn. Met Tour de France zijn de mogelijkheden van de ontwikkelaar natuurlijk wat beperkter. Daar draait het vooral om het winnen van de Ronde van Frankrijk met een renner en zijn diepgaande statistieken en managementskills natuurlijk heel wat minder prominent aanwezig dan in het computerspel. De consolegame heeft ook de mogelijkheid om als soort van teammanager te fungeren, maar we gaan toch vooral rijden met onze ene wielrenner naar keuze en dat heeft ook altijd zijn uitdaging gehad.

Maar net als in Pro Cycling Manager merken we dat Cyanide Studio met Tour de France weinig risico's heeft genomen. De game lijkt heel erg op zijn voorgangers en biedt wederom weinig vernieuwing aan. Je kan wel head-to-head gaan in een nieuwe multiplayer mode waarin je tegen drie andere spelers het opneemt in een rittenkoers - de online mode werkt ook nog eens naar behoren - je kan in PCM-stijl een team aanvoeren in de mode World Championships, maar het blijkt allemaal een druppel op een hete plaat. We hadden liever gezien dat je tijdens het racen met je wielrenner op weg naar de Gele Trui wat vernieuwingen en verbeteringen had tegengekomen, maar dat blijft uit.

Het verloop van een koers is nog steeds gelijkaardig, en best wel pittig. De uitdaging is nooit een probleem geweest in de Tour de France-games. Het managen van je stamina en versnelling en letten op je drank en voedingsgelletjes om versnellingen te kunnen plaatsen op cruciale momenten is nog steeds iets dat je in de vingers moet krijgen, maar het voelt wel compleet hetzelfde als de vorige jaren. De teams en namen zijn wel bijgewerkt - althans daar waar licenties aanwezig zijn, - maar 'that's about it'. Voor de echte Tour-freaks die ook eens graag gamen blijft het een toffe, uitdagende game waarin je de ritten en bergen van dit jaar zelf kan proberen te bedwingen en de juiste balans moet proberen te zoeken, maar het straalt een zekere repetitiviteit uit.

Die herhaling kan je er natuurlijk ietwat uithalen als je de spelervaring inkort door races voort te spoelen en enkel in cruciale fases het heft in handen te nemen, maar dat is eigenlijk iets wat je als ontwikkelaar moet tegengaan. Je moet de gamer het gevoel kunnen geven dat hij écht wil racen van begin tot eind. Een update in het grafisch departement waar je echt geniet van de omgeving of een opfrissing van de commentaren zou een begin kunnen zijn, maar Cyanide laat het na daar grondig werk van te maken. En dus heb je min of meer de game van de vorige jaren, maar dan met iets andere ritten en een update van de rosters. Nog steeds een fijne, uitdagende game voor de Tour-freaks onder gamers, maar de casual gamers gaan ze er niet mee kunnen winnen.

Tour de France is, als je het in zijn essentie bekijkt, geen sléchte game. Maar als je de voorgaande delen hebt gespeeld, heb je het op de twee kleine nieuwe modi na, wel gezien. De belangrijkste hap van de game is onaangeroerd en daar mag je visuele bugs bij rekenen. Erg jammer, want de grootste rittenkoers op de planeet verdient net ietsje meer.

5,5/10