Review: Pro Cycling Manager 2019

Ontwikkelaar: Cyanide Studios Uitgever: Bigben Interactive

Platformen: PC Genre:Sport, Simulatie

Releasedatum: 27 juni 2019 Adviesprijs: € 59,99

Afgelopen weekend ging de Ronde van Frankrijk van start, en traditiegetrouw betekent dat, dat het wielerseizoen in gameland ook pas van start is gegaan. Cyanide Studios levert zoals gewoonlijk alweer een managementsimulatie aan op PC onder de Pro Cycling manager-banner en doet hetzelfde onder de Tour de France-banner op consoles. Maar weet het na al die jaren nog te boeien?

Na zoveel jaren wielersimulaties met Pro Cycling Manager weten we het wel een beetje: we proberen het petje van teammanager perfect op ons hoofd te zetten en zo een wielerploeg naar de grootste successen te leiden. Het verschil met Tour de France op consoles? Dit is een game voor spelers die houden van een beetje micro-management. Eerlijk is eerlijk: Cyanide Studios heeft nooit écht zijn best gedaan iets te doen aan de overzichtelijkheid van de menu's en details Er zit wel een beetje een 'tourgids' zo je wil, ingebouwd in de game die je wat wegwijs maakt, maar buiten een update een paar edities geleden ziet en voelt alles hetzelfde in deze editie van Pro Cycling Manager.

En dat is nu net het grote probleem van de reeks: een gebrek aan vernieuwing, ook nu weer. Nu en dan toetert de ontwikkelaar dat ditjes en datjes aangepast zijn en er hier en daar nieuwe functies te vinden zijn, maar het is steeds te weinig om een grote vernieuwing als stempel te geven. Dat is ook nu het geval. Een beetje AI-gesleutel, een paar dingetjes toegevoegd; maar het heeft te weinig impact op de gameplay. Speelde je de voorbije edities, dan ben je zo weer mee met de gameplay. Los van de herkenbaarheid en het gebrek aan vernieuwing blijft het wel een min of meer diepgaande simulatie op vlak van teammanagement.

Wie van de voorgaande edities houdt, vindt hier dus ook snel zijn spelplezier terug. Meer zelfs: technische probleempjes die de game eerder plaagde lijken nu min of meer van de baan. Al mag je dat nu ook echt wel verwachten. Of we daar de makers voor op de schouder mogen kloppen is dan zeer de vraag. Maar voor de wielerliefhebbers onder gamers die van diepgaande analyses en cijfertjes houden en een sterke ploeg willen bouwen - je kan natuurlijk van nul een nieuwe ploeg bouwen - is het nog steeds een degelijke game.

Maar nieuwe zieltjes ga je amper winnen met dit spel. Daarvoor is het statistiekenspel te chaotisch, zijn de menu's ondergedompeld in te diep water en voegt het feit dat je een eigen renner kan aanmaken of snelle, losse races kan rijden bitter weinig toe. Komt er ook nog eens bij dat de game visueel geen zier verandert is. Enkel het online-gedeelte dat verbeterd is en de nieuwe Challenge Mode voegen wel dingetjes toe, maar het is toch te weinig om van een sterke, geüpdate game te kunnen spreken. De game spreekt dus wellicht vooral de gamers toe die zich verdiepen in statistieken en trouw fan zijn van de reeks, al schuilt het gevaar, door het gebrek aan vernieuwing, dat ook die harde kern mogelijk voor een deeltje afhaakt.

Dat de reeks Pro Cycling Manager aan vernieuwing toe is, is een understatement van jewelste. Cyanide Games levert in principe nog steeds een interessante game af omdat het management-gedeelte diepgaand is, zoals altijd, maar het trouwe PCM-publiek gaat op een keertje ook afhaken als er geen grondige, en ook visuele, vernieuwingen komen.

6/10