Review: The Sinking City

Ontwikkelaar: Frogwares Uitgever: Bigben Interactive

Platformen: PC, PS4, Xbox One ,Switch Genre: actie-avontuur, Survival horror

Releasedatum: 27 juni 2019 Adviesprijs: € 59,99

H.P. Lovecraft heeft al heel wat naam en faam gemaakt met zijn bizarre horrorverhalen. Naast boeken vol mysterie zijn er ook heel wat boardgames de revue gepasseerd met de creepy invloed van H.P. Lovecraft. Vorig jaar mochten we ons wagen aan de videogame 'Call of the Cthulhu' dat helaas teleurstelde. The Sinking City is de tweede game op korte tijd dat hopelijk beter doet dan zijn voorganger en zo het Lovecraft-universum alle krediet geeft dat het verdiend.

Gekweld door visioenen die ons meer en meer richting krankzinnigheid duwen, gaat privédetective Charles Reed op zoek naar antwoorden. Dit brengt hem naar een zeer bizarre plaats, Oakmont. Wanneer we toekomen weten we onmiddellijk dat we niet de enige zijn met problemen. Oakmont is slachtoffer geworden van een hevige overstroming. In de eerste minuten van de game ontmoeten we Robert Throgmorton die half-aap, half-mens is. Dit personage wordt een zeer belangrijk iemand doorheen het verhaal van The Sinking City. De toon is gezet, we zitten middenin een H.P. Lovecraft wereld.

Vooraleer we zelf antwoorden krijgen op onze eigen problemen worden we ingehuurd door Robert Throgmorton om zijn vermiste zoon op te sporen. We zijn wel verplicht om deze zaak aan te nemen, want Robert beloofd ons te helpen met de verschrikkelijke visioenen die we moeten trotseren. Vanaf de eerste minuut kunnen we de speciale sfeer in deze game wel smaken. We moeten ook toegeven dat we enorme fan zijn van de boardgames waar het universum van H.P. Lovecraft zich tot leent. Dit helpt natuurlijk ook om heel wat dingen te herkennen die in deze The Sinking City te ontdekken zijn.

De zaak tot een goed einde brengen zal iets moeilijker verlopen dan dat je gewend bent als privédetective, want Oakmont is niet echt gesteld op nieuwkomers. Toch zetten we door en ondervinden we al snel dat het detective werk goed uit pakt in deze game. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk bewijs materiaal te verzamelen en via de Mind Palace bepaalde bewijsstukken aan elkaar te linken, zodat we weten hoe de vork in de steel zit. De kans is groot dat we verschillende uitkomsten hebben om een zaak tot een goed einde te brengen en hier heb je als speler helemaal zelf de keuze in hoe je de zaken aanpakt. Elke keuze die je maakt heeft min of meer invloed op het verdere verloop van het verhaal.

We voelden een connectie met Charles Reed en waanden ons zonder problemen een detective om ons zo verder te verdiepen in de zaak. Door aandachtig op te letten kan het soms snel gaan om een zaak tot een goed einde te brengen. Verschillende krantenknipsels of documenten die je vindt op de plaats delict onthullen soms waar je naartoe moet om meer bewijsmateriaal te verzamelen. Het ziekenhuis, politiebureau of de plaatselijke krant kunnen ook een bron van informatie zijn. Zo kan je de archieven induiken en moet je minstens drie dingen kunnen linken om op het juiste resultaat te stoten.

Je moet verschillende stappen ondernemen om een zaak tot een goed einde te brengen. Zo ga je natuurlijk naar de plaats delict en van hieruit kan je je de rol als privédetective aannemen. Het zoeken van bewijsmateriaal en uiteindelijk zorgen dat de juiste puzzelstukken in elkaar pasten vonden we heerlijk om uit te oefenen. Je sanity kan je ook laten beïnvloeden doorheen bepaalde zaken, want je krijgt op deze manier de kans om belangrijke gebeurtenissen in een zaak te herbeleven. Deze gebeurtenissen moet je in de juiste volgorde plaatsen zodat je uiteindelijk tot de juiste reconstructie stoot en perfect weet hoe de dingen zijn gebeurd.

Helaas is ook in deze game niet alles rozengeur en maneschijn. De controls laten het soms afweten, zeker als je in een vuurgevecht terechtkomt kan je het geklungel niet meer vermijden. Ook werden we meermaals getrakteerd op heel wat framedrops doorheen de game en dit gecombineerd met teveel laadschermen. Toch bleven we de game met plezier spelen, want als je een fanaat bent van H.P. Lovecraft kan je deze minpunten makkelijk opzij zetten.

Het grafische aspect van The Sinking City is op zich wel in orde. Het is geen hoogvlieger, maar de sfeer die wordt weergegeven in deze game is echt passend. Toen we met Charles op verkenning gingen doorheen Oakmont werden we meermaals terug herinnerd aan de Silent Hill-games. Ook de muziek bracht ons meermaals op het puntje van onze stoel. Wat ook goed verwerkt is in The Sinking City is dat je de gevolgen van de overstroming goed te zien krijgt. Zo moet je bepaalde gebieden per boot verkennen en zie je aan huizen en dergelijke de schade die deze overstroming heeft veroorzaakt.

Je hebt ook heel wat te doen in deze The Sinking City zeker als je de main quest even opzij legt om je te focussen op de vele zij-missies. Oakmont is op zich vrij groot en de vele fast travel punten die je kan ontdekken zijn meer dan welkom. Wat we ook spijtig vonden waren de epische baasgevechten. Zeker als je weet wat voor een ongelooflijke monsters H.P. Lovecraft in zijn bezit heeft. Wat dan wel weer in orde is zijn de NPC's die je tegen het lijf loopt doorheen het verhaal. Deze zijn meer dan interessant te noemen. In elk geval hebben we ons goed geamuseerd met deze The Sinking City en als je het werk van H.P. Lovecraft kan beamen zal je je zeker niet vervelen met deze The Sinking City.

Call of the Cthulhu was helaas een teleurstelling, maar The Sinking City is naar onze bescheiden mening zeker geen teleurstelling. Ondanks de verscheidene minpunten zoals de framedrops, teveel aan laadschermen en de klungelige controls hebben we ons enorm geamuseerd met de game. We werden onmiddellijk meegezogen in het verhaal en voelden ons zeer goed in de rol als privédetective. De manier hoe je de zaken aanpakt als Charles Reed vonden we goed gevonden en de verschillende zaken en personages waren meer dan interessant. Het is eigenlijk vrij simpel om een oordeel te vellen over The Sinking City. Ben je een H.P. Lovecraft fanaat dan ben je eigenlijk verplicht om deze game aan te schaffen.

7,5/10