Review: Judgement

Ontwikkelaar: SEGA Uitgever: SEGA Platformen: PS4 Genre: Actie Releasedatum: 25 juni Adviesprijs: €59,99

De Yakuza-videogamereeks is één van de meest geliefde videogamereeksen die uit Azië komt, en telt al acht telgen. Tenminste als we de spin-offs niet meerekenen. Die spin-offs krijgen een nieuwe telg met Judgement. Een detective-actiespel gesitueerd in de wereld van Yakuza. Het verhaal is altijd het sterke punt in deze games, is dat ook het geval bij Judgement?

Takayuki Yagami is de naam van de protagonist, en nee het is geen Yakuza. Sterker nog: het is een advocaat. Waarin zit in dit verhaal dan de link met de Yakuza-games? Wel, je speelt natuurlijk in die wereld maar 'Tak', zoals hij overal genoemd wordt, onderhoudt wel banden met Yakuza. Maar het verhaal draait niet zozeer rond die maffia, maar wel rond Tak zijn persoonlijke ervaringen én een seriemoordenaar die hij moet zien te klissen. Tak is een hoofdpersonage met tragiek, want eerder als advocaat hielp hij een moordenaar vrijkomen, die daarna snel zijn vriendin vermoorde. Daarna werd de man privédetective.

Tot daar het verhaal, of toch de premisse. Het verdere verloop zit echt wel goed in mekaar. Bekende personages uit de reeks loop je niet snel tegen het lijf, maar dat lijkt de game ook niet nodig te hebben. Het verhaal wordt goed uit de doeken gedaan en we lopen van verhaalstuk naar verhaalstuk door niet alleen te vechten, maar ook detectivewerk te verrichten. Met een drone vliegen, achtervolgingen inzetten, bewijs verzamelen... Dat is allemaal wat nieuw in de wereld van 'Yakuza'. Nu is alles niet een schot in de roos. Bewijs verzamelen en mensen confronteren met dat bewijs is vrij goed gedaan.

Het levert goede dialogen op en de juiste vragen stellen werkt belonend. Anderzijds is iets als de achtervolgingen die je volledig in stealth moet doen iets minder interessant uitgewerkt. De AI zuigt een klein beetje en niet op tijd verstoppen is iets té genadig waardoor het misschien wel iets te makkelijk wordt. Gelukkig is dat één van de weinige dingen die écht minder zijn. Tussendoor zijn er natuurlijk ook nog altijd de gevechten. Deze verlopen identiek aan die van de Yakuza-games. Je loopt op straat en her en der wordt je lastig gevallen door straatboefen, al dan niet in groep. Hier kan je weer twee verschillende stances aannemen die effectiever zijn tegen groepen of individuen.

Die combat is wel nog altijd leuk. Misschien niet enorm gevarieerd, maar het gebruik maken van je omgeving en de wall jumps maken het allemaal wel spectaculair, zeker de speciale acties die het boeltje afmaken mogen gezien worden. Maar heeft Judgement nu genoeg om een goede game genoemd te worden? Toch wel. Grafisch misschien niet het sterkste dat je kan spelen, maar het verhaal, de combat en de personages zorgen ervoor dat de game overeind blijft. Meer nog, het is misschien wel een betere game dan enkele van de meer recente Yakuza-games...

Dat games in de Yakuza-wereld kunnen overleven zonder al te veel Yakuza in, is iets wat Judgement hier zeker bewezen heeft. De game heeft enkele nieuwe elementen die voor een toegevoegde waarde zorgen en combineert dat met leuke combat en een goed verhaal.

8/10