Review: Home Sweet Home

Ontwikkelaar: YYGDrazil Uitgever: Mastiff Games Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Horror Releasedatum: 7 juni Adviesprijs: €29,99

Horrorgames volgen de laatste jaar alsmaar meer en meer de formule van walking simulators. Je omgeving aftasten naar documenten om een verhaal bij mekaar te puzzelen, maar voor auditieve en visuele dreiging zorgen zonder dat er veel te vechten valt. Onder die categorie valt Home Sweet Home van ontwikkelaar YYGDrazil ook.

Eerlijkheidshalve dient gezegd te worden dat we voor aanvang vrij enthousiast waren over de game, maar eens de game begonnen was, van dat enthousiasme bitter weinig overschoot. Een man die ergens wakker wordt en niet weet waar hij is en een huis moet zien te ontsnappen? Achtervolgd door een enge vrouw met zwart sluikhaar die lichtjes naar beneden kijkt en willekeurig opkijkt? We hadden snel een been there, done that gevoel. Zeker omdat de game er ook nog eens visueel niet heel erg goed uitzag. Het begin is dan ook vrij rommelig en héél erg standaard voor het horrorgenre, gelukkig wist de game zich weer beetje bij beetje ons voor hem te winnen.

Eén sleutelwoord: sfeer. Ja, de game ziet er niet bepaald goed uit - pakken minder dan op de screenshots die het web circuleren - en ja, de gameplay is vrij beperkend, maar eng kan het wel worden. Zeker de manier waarom we de vrouw met het breekmesje horen naderen kan voor een ongemakkelijk gevoel zorgen, een beetje kippenvel zelfs. Het geluid van een breekmesje dat in- en uitgetrokken wordt werkt enerverend, zeker als je ze helemaal niet kan zien. Combat is er ook niet, want als ze je pakt is het game over. Dus dan wordt het heel naarstig uitkijken voor bloedvlekken op de muur en zaak om je te verstoppen.

En dat zorgt best voor een bepaalde spanning. Niet dat het deze game tot een echte topper in zijn genre maakt, maar er kruipt een bepaalde spanning in. Geluidjes, visuele jump scares... Niets nieuw onder de zon, maar wel goed uitgevoerd. Wat dan wel weer jammer is, is dat de gameplay de sfeer niet complimenteert. Buiten je weg zoeken en af en toe een object oppikken dat je nodig hebt om verder te kunnen, is er niet veel effectieve gameplay aan. Oh ja, en het verstoppen natuurlijk maar buiten wat lockers zit daar niet teveel variatie in.

De gameplay had nog OK kunnen zijn, als het level design wat gevarieerder en ingewikkelder was en je misschien meerdere weg had kunnen volgen naar je doel. Of als de puzzels wat interessanter en uitdagender waren. Dat is allemaal niet het geval en dus kom je bij een game die het puur moet hebben van zijn spanning en de horrorelementen. Het klinkt allemaal negatief, maar het weet de game dus nog wel ergens recht te houden. Dan moet je concluderen dat ontwikkelaar YYGDrazil een game met heel wat potentieel in handen had, maar het te weinig inhoud meegeeft om op te leven naar dat potentieel.

Er zijn slechtere horrorgames op de markt dan Home Sweet Home. Veel slechtere. Maar er zijn ook heus wel betere. Deze game valt een beetje in het midden van het bed. Indien je iets met spanning en goed uitgewerkte horrorelementen zoekt zit je goed. Zoek je meer dan een spannende, enerverende walking and hiding simulator, zoek je best verder.

6/10