Review | Warhammer: Chaosbane

Ontwikkelaar: Eko Software Uitgever: BigBen Interactive Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie-RPG Releasedatum: 4 juni Adviesprijs: €59,99

Warhammer is één van de grootste dingen als we spreken over 'lore', het verhaal en de achtergrond van immens veel verhalen en personages. Warhammer kreeg dan ook al tal van bewerkingen, van games tot comics en films maar het 'soort' games dat het Warhammer-IP tot nu toe voortbracht was vaak eenduidig. Een echte isometrische actie-RPG kregen we vooralsnog niet. Tot nu.

Warhammer: Chaosbane is een echte hack 'n slash game met RPG-elementen en dat wordt van bij de start duidelijk. We kunnen uiteraard uit een enkele verschillende klassen kiezen, van een High Elf over een zwaardvechter tot Wood Elf. Het spreekt voor zich dat elke klasse een verschillende spelstijl met zich meebrengen. Daarin scoort de game alvast vrij hoog. We probeerden enkele verschillende klassen uit en zowel qua gameplay als skills zagen we verschillen die groot genoeg zijn om van een leuke variatie te spelen. Al kozen wij het leeuwendeel van de tijd voor Empire Soldier Vollen. Lekker hakken met zwaarden...

Het is Warhammer, dus het verhaal is lekker dik gespijsd. De opzet is natuurlijk 'basic', met wezens die de wereld binnenvallen en chaos met zich meebrengen, maar het verhaal in zijn geheel is erg goed. We zien bekende personages terug en voor echte Warhammer-kenners valt er veel uit de 'lore' te herkennen. Al is de manier waarop de gesprekken lopen, en dan hebben we het over het stemmenwerk, niet altijd even sterk. Afgezien van dat is het verhaal gewoon goed en moet de focus van de gameplay, combat, natuurlijk ook sterk zijn. En dat is het toch wel voor een groot deel. Als een echte dungeon crawler en loot-game gaan we levels in en uit en vechten we tegen horden vijanden.

Die vijanden bezitten wel enige variatie, maar als je een uur gespeeld hebt, ken je ze haast allemaal wel. Daardoor ga je snel in de game tactieken ontwikkelen die vrij goed werken en niet echt meer verrast worden in een latere fase van de game. Buiten de boss fights dan, die best goed zijn. Maar het is een actie-RPG en dus level je en kan je skills vrijspelen. Het zijn die skills die je van de repetitiviteit moeten redden en dat doen ze deels toch wel. De combat is leuk, maar horde na horde naar je objectief gaan kan repetitief worden. Door een groot aanbod aan skills en de horde vijanden die het moeilijk maken komt er heel wat bij kijken om heelhuids door alles te geraken. Het combineren van verschillende skills plus de intensiteit van de gevechten maakt alles heel gevarieerd en nooit echt saai.

Aan de andere kant ontbreekt het een klein beetje aan uitdaging. Eens je de nodige skills hebt maakt de grote van de horde vijanden niet echt meer uit. Je wordt wel nog verrast omdat het level design vrij goed is - en het ziet er ook gewoon goed uit, - maar eens je de balans in je skills gevonden hebt, blaas je makkelijk door de levels. Dan heb je natuurlijk nog wel het verhaal dat boeiend is, en boss fights die enorm meevallen maar men had de balans qua uitdaging iets beter mogen afstellen. Maar is het een lekker spelende, toffe actie-RPG? Zeker wel.

De Warhammer-games bevatten weinig variatie, maar deze steekt een tandje bij. De game is gevarieerd, kent goede combat en verhaal, maar struikelt aan de andere kant over het uitdagingsniveau, de stemacteurs en het feit dat je snel een vaste formule voor succes kan vinden. Desalniettemin een aanrader, want het doet aanvoelen als een ouderwetse hack 'n slasher / dungeon crawler.

7/10