Review: Rage 2

Ontwikkelaar: id Software, avalanche Studios Uitgever: Bethesda Softworks Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Shooter Releasedatum: 14 mei 2019 Adviesprijs: €59,99

Acht jaar geleden is het al, sinds de allereerste Rage verscheen. De game werd met heel veel poeha aangekondigd, zag er leuk uit in trailers en screenshots en bracht hoge verwachtingen met zich mee. Helaas kon de game de verwachtingen niet vollédig inlossen. Met id Software aan de shooterknoppen en Avalanche Software aan die van de wereld, moest het een mix worden die een knaller van een game opleverde. Is het dat ook geworden?

RESPECT MAH AUTHORITAH!!! schreeuwde Cartman ooit in South Park, en laat van die 'Autority' alweer het gevaar komen in Rage 2. Het verhaal gebruikt dezelfde villain, dezelfde personages om je te begeleiden en dezelfde overkoepelende sequel in de game die acht jaar later dan het origineel verschijnt en brengt een verhaal dat vrij simpel is. De Authority lanceert een aanval op de planeet, en jij moet als laatste Ranger via Operation Dagger. Een simpel verhaal, dat niet teveel om het lijf heeft, maar wel zijn personages - die je grotendeels kent - op een leuke manier weet in te vullen. Maar in het verhaal schuilt de kracht van deze explosieve, snelle shooter niet. Wél op de actie. En die actie is solide.

Voor het overgrote deel gaan we in de open wereld van id Software en Avalance rondhossen en rondrijden en locaties ontdekken. Locaties die ons aangewezen worden door NCP's, soms vergezeld van een nevenmissie, al kunnen we alles zelf ontdekken. Wel leren al snel dat het ontdekken op zich wel leuk is, maar dat de nevenmissies te weinig om het lijf hebben om onze aandacht vast te houden. En dus doorlopen we vooral het hoofdverhaal. Daar is meteen één probleem mee: de duur. Die is vrij kort, maar dat valt vooral op omdat id Software op vlak van combat heel veel mogelijkheden en upgrades in de game gestopt. Zoveel dat het verhaal te kort is om ze er allemaal in te gebruiken, laat staan vrij te spelen.

We kunnen nieuwe abilities vrijspelen door ARKs te vinden die enkel door Rangers betreden kunnen worden, en die kunnen we dan upgraden door het goedje 'feltrite'. Of we kunnen wapens upgraden met Nanotrites of weapon mods en zelfs onze auto upgraden met wagenonderdelen. Als je de wereld compleet gaat verkennen kan je er wel wat mee, maar het voelt allemaal doelloos aan, in een anders goed gevulde wereld. De open-wereld mist naast het hoofdverhaal wat variatie en sterke nevenmissies. Al kan je op elke locaties wel volledig loos gaan met de ijzersterke combat.

id Software heeft gezorgd voor een hele sterke shooter. De actie is snel, door allerlei abilities enorm gevarieerd en de vijand komt in verschillende groten en sterktes. Het is allemaal héél erg flitsend en visueel bijwijlen erg cool. Overdrive doet daar nog een schepje op. Meter gevuld? Ga in een soort van insanity mode en knal alles aan gort en flarden. Qua shooting is dit één van de meest amusante titels in een lange tijd. Alleen moet je dus een wereld bieden die een tikkeltje interessanter is dan dit.

Desondanks is Rage 2 wel een geweldig leuke game. Alleen is het niet de topper geworden die id Software, Avalanche en Bethesda graag hadden gewild. De combat en de visuals zijn geweldig, het verhaal en de open-wereld is dat net ietsje minder. Maar Rage 2 is je tijd wel waard.

7/10