Review: Fade to Silence

Ontwikkelaar: Black Forest Games Uitgever: THQ Nordic Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Survival Releasedatum: 16 april 2019 Adviesprijs: € 59,99

Aan survival games is er de laatste jaren geen gebrek. De ene al onvergefelijker dan de andere, maar rasechte toppers zijn er nog niet. Wat vel survival games gemeen hebben, is dat er een apocalyptische wereld is, en het de hele tijd sneeuwt. Dat is in Fade to Silence niet anders.

Het verschil met veel survival games is misschien wel het narratief en dat we hier met duistere wezens te maken hebben. We zijn opgesloten in een donkere kerker waaruit we moeten ontsnappen om dan te overleven in een besneeuwd, onherbergzame open-wereld die onvergefelijk is, of kan zijn. Want de ontwikkelaar geeft je twee keuzes: of je speelt met beperkte levens en is alles wat moeilijker, of je speelt met oneindig veel levens in een soort van exploratie mode. Wil je de survival-ervaring, kies je natuurlijk niet voor de exploratie-optie want dan heb je niet veel aan de game.

Maar de game maakt van bij de start geen onvergetelijke indruk. Het verhaaltje wordt maar zijdelings opgestart en de fase in de kerker is heel erg kort en simpel. Qua verhaal is dat het algemene probleem van de game. Het narratief is verre van indrukwekkend of goed uitgebouwd. Een beetje saai. Natuurlijk kan de gameplay dat nog ruimschoots goedmaken als dat allemaal in orde is, en op het eerste zicht lijkt dat zo. De game dwingt je om 'out in the open' te gaan en op zoek te gaan naar materialen. Maar normaal in een open-wereld game, maar meer dan in een andere survival-game heb je hier méér materialen nodig om zelfs maar een simpel kampvuur op te starten. Qua uitdaging heeft de game wel het juiste ritme te pakken, maar het schort in de uitvoering.

Vooral de invulling van de open-wereld is niet je dat. Je gaat van punt naar punt en kan hier en daar een interessante locatie ontdekken, maar de tocht door de open-wereld is niet interessant. Het is soms een dodentocht die heel erg saai wordt .Ja, hier en daar is er combat, maar daar heb je dan weer het probleem dat de animaties echt niet vlot zijn en het gewoon niet erg leuk en vlot aanvoelt. En dan heb je als game een probleem. Want een vlotte en leuke speelstijl is essentieel om een leuke spelervaring te hebben. Je kan wel argumenteren dat het personage wel realistisch beweegt in de gegeven omstandigheden, maar door de aard van de combat mag het op die momenten iets vlotter gaan.

De game is dus geen hoogvlieger, maar maken de visuals iets goed? Ja en nee. De screenshots zien er natuurlijk heel erg goed uit, maar zoals bij elke game is dat niet echt een representatie van de uiteindelijke kwaliteit wanneer je speelt.Dat is echter bij geen enkele game zo, dus daar kunnen we niets over zeggen. De wereld op zich is wel leuk vormgegeven met wat variatie in gebieden en dingen om te ontdekken. Ook de wezens waar je tegen vecht zijn cool ontworpen en ogen bijwijlen angstaanjagend. Maar de graphics op zich? Niet enorm indrukwekkend, misschien een beetje té 2015. In alle geval zijn ook zij niet mee met de standaard die anno 2019 gehandhaafd wordt.

Qua survival-games zijn er nog geen echte toppers te bespeuren en dat is ook Fade to Silence niet. Integendeel; de game weet niet te overtuigen en overstijgt de middelmaat helemaal niet. Een gebrekkig narratief, onhandige animaties en een slepende open-wereld kunnen de game niet redden.

5/10