Review: World War Z

Ontwikkelaar: Saber IInteractive Uitgever: Focus Home Interactive Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Sport Releasedatum: 25 april 2019 Adviesprijs: € 59,99

Als je de titel hoort van de game denk je zeker en vast aan de film uit 2013. Je weet wel, de zombieprent met Brad Pitt in de hoofdrol, gebaseerd op de boeken van Max Brooks. Focus Home Interactive had duidelijk vertrouwen in de zombie shooter, want het bracht de game vorige week uit op nagenoeg hetzelfde moment dat de PS4 exclusieve topper Days Gone verscheen. Was dat vertrouwen terecht?

Days Gone en World War Z zijn beiden games met zombies en daar houdt elke vergelijking ook meteen op. Days Gone is een open-wereld game met een extensief verhaal, en wie hetzelfde had verwacht van World War Z komt van een kale reis thuis. Vergelijken doen we dus niet, want World War Z is fundamenteel een andere game. Het is een coöperatieve shooter die je zowel in een campagne kan spelen over een aantal levels, als in een soort multiplayer tegen andere spelers, of tegen spelers én zombies. Saber Interactive heeft dus een zombiegame willen ontwikkelen die een aantal verschillende dingen biedt en voor afwisseling gaat. Maar met succes?

Voor de campagne is dat alleszins niet hélemaal het geval. Je gaat door een elftal levels van punt A naar B en moet hier en daar een objectief vervullen. Klinkt op zicht niet slecht, zeker omdat je enorme hordes zombies op je af ziet stormen, soms honderden tegelijk. Maar de gameplay kan op zich al snel repetitief worden. Knallen knallen knallen, dingetje doen en verder gaan. Ook de moeilijkheidsgraad van het spel is niet bijzonder hoog. De game is bedoeld om coöperatief te spelen, en naast de multiplayer kan je dat ook met deze campagne. Maar alleen gaat ook. De hordes ogen dan wel visueel indrukwekkend en boezemen angst in wanneer je de zombies mekaar ziet vertrappelen, maar door bepaalde exploits in de gameplay die er dan nog bewust inzitten, is het in je eentje nog vrij te behappen.

Al blijven de massa's zombies indrukwekkend en is het zeker met vrienden wat leuker om te spelen dan alleen. Elke level geeft ook nieuwe personages en wapens waardoor dat een beetje gevarieerd blijft en zit er ook in de zombies afwisseling. Doorgaans zijn ze sneller dan de gemiddelde zombie in een andere game, maar je hebt er die zich als een wilde hengst door het pak rammen en je zoeken, die gifgas afgeven als ze ontploffen en meer. Dat klinkt allemaal niet bijster origineel, maar je kan het warm water natuurlijk niet opnieuw uitvinden. Op dat vlak heeft de game het wél goed voor mekaar, al zijn er genoeg andere reden om de game geen topper te vinden.

Visueel is World War Z ook niet echt een topper. De verschillende levels hebben wel een leuke lay-out, en de hordes zombies die mekaar vertrappelen zien er wel leuk uit, maar waar World War Z iets meer ambitie heeft dan middelmaat te zijn, stralen de visuals het gevoel van een budgettitel uit. En dan is het natuurlijk een afweging: wacht je tot de game in de budgetbak ligt, of neem je hem meteen mee om de zombie onslaught te starten?

World War Z is geen slechte game, maar ook niet echt goed. Het heeft vooral pech om in hetzelfde vaarwater te komen als Days Gone, wat dan meteen een sterke open-wereld game is met zombies in de hoofdrol. Als je moet kiezen, weet je wel. World War Z is vooral leuk met vrienden, iets om in het achterhoofd te houden.

6,5/10