Review: Nacon Revolution Unlimited Pro Controller

Ontwikkelaar: Nacon

Compatibel: PS4, PC

Prijs: €169,90

Controllers zijn belangrijk voor consolegamers. Vroeger hadden we enkel de standaard controllers die de console-uitgevers zelf maakten en doorheen de tijd is de Dualshock-controller toch uitgegroeid tot een klassieker. Maar steeds meer third party's krijgen van SIEE de licentie om controllers te ontwikkelen die compatibel zijn met de console. Vooral Nacon levert daarin sterk werk af, en brengt nu de Nacon Revolution Unlimited Pro Controller.

Zowel de naam als prijs verraad dat de Unlimited Pro Controller eentje is die de gemiddelde gamer voorbij gaat. De casual gamer die in het weekend een uurtje of twee gamet gaat er niet zoveel mee zijn. Al ligt hij geweldig in de hand, heeft hij een near-ideaal gewicht en brengen de verschillende knoppen en functies vrij veel gebruiksgemak met zich mee. Nee, deze controller is vooral ideaal voor gamers die uren en uren gamen of streamers en competitieve gamers die de controller zoeken die een verschil kan maken.

En dat kan deze controller mogelijk doen. Aan haast 170 Euro is hij geweldig pittig geprijsd, maar wat je er mee kan doen en hoe je hem kan aanpassen en hij er uit ziet, rechtvaardig de prijs bijna. Hij zit verpakt in een luxueus koffertje, voelt geweldig aan en is gewoon heel erg mooi. Maar je kan hem dus aanpassen. Zo zeiden we dat hij een near-ideaal gewicht heeft, maar zelfs dat kan je aanpassen. Kleine gewichtjes om de balans aan te passen klinkt voor de gemiddelde gamer nutteloos maar voor de pro-gamers kan dit misschien wel een verschil maken in handling en beleving.

Als stopt het daar niet. Ook de finish van de sticks kan je aanpassen, alsook de functies van de knopjes op de achterkant. Misschien het enige échte minpunt is de plaatsing daarvan, want per ongeluk op zo'n knopje drukken is een kans die niet geheel onbestaande is. Maar dat kunnen we wijten aan gewenning. Eens je de nodige tijd met de controller achter de rug hebt en de plaatsing aanvoelt gaat dat heus niet vaak gebeuren. Nieuw bij deze Nacon controller is ook dat de controller draadloos kan gebruikt worden. Hierin blinkt de batterijduur uit tegenover de standaard Dualshock 4 controller. Een verschil van een paar uur én een aardig bereik. Uiteraard kan met de drie meter lange draad ook gegamed worden.

Verder zijn er vooral handige dingetjes toegevoegd. Switchen tussen draadloos en Bluetooth gebruik gebeurd met een snelle switch van de knop en hetzelfde geldt voor het gebruik op PC en PS4. Ook daar moet je achteraan de controller een knopje voor veranderen. Op PC hebben we de controller getest bij een vijftal willekeurige games en daar werkte hij perfect. We kunnen dus niet met de allergrootste zekerheid zeggen dat hij op ALLE computergames werkt, maar we durven het toch aannemen.

De Revolution Unlimited Pro Controller kent een heftige prijs, en voor de gemiddelde gamer gaat dat wellicht een struikelpunt zijn. Al kunnen we dat niet echt meenemen in de beoordeling, want het is duidelijk dat de controller voor een bepaald segment onder de gamers is gemaakt. En dan kunnen we niet anders dan concluderen dat het afgezien van één minpuntje gewoon een topcontroller is die zijn hoge prijs misschien wel kan rechtvaardigen.

9/10