Review | Borderlands Game of the Year Edition

Ontwikkelaar: Gearbox Software Uitgever: 2k Games Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Shooter Releasedatum: 3 april 2019 Adviesprijs: € 29,99

2K Games en Gearbox Software hadden afgelopen week enorm goed nieuws in petto voor de fans. Borderlands 3 komt er aan en verschijnt nog dit jaar! Genoeg reden om naar het najaar uit te kijken, maar om ons zoet te houden trakteert 2K Games ook nog op Borderlands Game of the Year Edition. Maar of die game de jaren heeft overleefd? Wij zochten het voor je uit.

Weet iemand nog hoe lang het geleden is dat de zoektocht naar 'The vault' van start ging? Tien jaar mensen, alsjeblieft. We beginnen ons zowaar oud te voelen. Tien jaar geleden maakten we kennis met de franchise die een sequel en een point-and-click game van Telltale Games zou voortbrengen, en daarom is het misschien net goed dat er nu een geremasterde Game of the Year editie verschijnt voor PC en consoles. Ondertussen is er een nieuwe generatie gamers die de originele game wellicht niet speelden, maar wel uitkijken naar de derde game die er dit jaar zit aan te komen. In dat opzicht is de remaster heel erg interessant, ook al omdat het een compleet pakket is met alle DLC verschenen voor de originele game.

Wanneer we de game opnieuw opstarten, zoveel jaren later, zijn we meteen terug mee. We kiezen ons personage en voeren aan de lopende band missies uit; De game heeft om één of andere reden een vrij entertainende en verslavende factor. Nochtans is de wereld van Borderlands naar moderne vereisten niet erg levendig en vrij kaal. Dat klinkt enorm negatief, maar het past misschien wel bij het wasteland-sfeertje dat de game met zich meedraagt. Maar het doet ook niets af aan de fun factor. De kleine RPG-elementen zorgen ervoor dat je levelt en steeds met betere wapens en accessoires aan de slag kan, waardoor de afwisseling in de game wel vrij hoog blijft. Het verhaal is wel vrij simpel, maar het knallen is gewoon dikke fun.

En meer moet het toch niet zijn? De reden dat Borderlands destijds zo een immens succes was, is uiteraard die fun factor, maar ook klassieke personages als Claptrap én de grafische kant van de game. De game kwam met cell-shaded graphics en die zien er nog steeds heel erg goed uit. Het is natuurlijk zo dat deze stijl minder vatbaar is voor de tand des tijds dan de meer conventionele graphics. Daarom zijn ze ook iets makkelijker bij te werken en dat heeft Gearbox gedaan. Grafisch is het een aardige remaster geworden met betere belichting en textures die beter uit de verf komen. Maar dat is niet alles wat Gearbox heeft aangepast. Ze hebben ook geprobeerd de gameplay wat vlotter te maken door enkele simpele ingrepen uit te voeren.

Denk maar aan die kleine map onderaan in het scherm waardoor je makkelijker navigeert, items die je vanzelf oppakt, een gebruiksvriendelijkere interface... Allemaal pluspunten die de game een beetje tillen naar hedendaagse maatstaven. Is het daarom anno 2019 dezelfde topper als in 2009? Nee, maar het is en blijft een heel goede game, zeker rekening houdend met de lage prijs en alle DLC-paketten die er in zitten. The Zombie Island of Doctor Ned, Mad Moxxi's Underdome Riot, The Secret Army of General Knoxx, Claptrap's New Robot Revolution... Het zit er allemaal in en voor de lage prijs kan je het echt niet laten liggen. Veel fun, vele uren voor een zacht prijsje.

Borderlands: Game of the Year Edition is een ideaal moment om aan de franchise te beginnen als je uitkijkt naar de derde game en de eerste nog niet speelde. Een goede remaster met visuals die standhouden en gameplay die enorm leuk blijft. Voor dit geld mag en kan je absoluut niet twijfelen.

8/10