Review | Kingdom Hearts: The Story So Far

Ontwikkelaar: Square Enix Uitgever: Square Enix Platformen: PS4 Genre: Actie-RPG Releasedatum: 29 maart 2019 Adviesprijs: € 39,99

Dit jaar was het eindelijk zover: een nieuwe, volwaardige consolegame in de Kingdom Hearts-franchise. Kingdom Hearts III bleek een geweldige game te zijn, zo je kon lezen in onze review. Square Enix heeft nu een gloednieuwe fysieke uitgave de wereld ingestuurd met alle vorige Kingdom Hearts-game in één pakket. Apart kwamen 1.5, 2.5 en 2.8 al uit, maar nu zijn ze ook verkrijgbaar als 'The Story So Far'.

Als je de games apart al kocht, hoef je deze 'Story So Far' absoluut niet in huis te halen, maar de release is wel een mooie kans voor gamers die de games nog niet speelde om ze in één keer in huis te halen. Na het geweldige Kingdom Hearts III zijn er wellicht voldoende gamers die zich afvragen hoe het verhaal zo ver gekomen is en is dit de ideale manier om het te weten te komen. De games dateren al van 2002, dus is het maar de vraag hoe die gameplay overeind is gebleven. We zijn immers 17 jaar verder. Maar na het spelen moeten we zeggen: het blijven fijne games die de Disney-fantasie op leuke wijze overbrengen naar videogames.

In Essentie is de gameplay nooit super hard verandert, ook niet naar de nieuwe derde game toe. Dat we met Sora en zijn Keyblade naar verschillende werelden reizen om de wereld te redden van The Heartless is nooit anders geweest. Alleen hebben we in deze games niet meerdere Keyblades zoals in de derde game en voelt de gameplay over het algemeen iets onhandiger aan. Want daar heeft Square Enix niets aan veranderd wanneer ze de remasters apart en nu samen uitbracht. De gameplay is dus een old school Kingdom Hearts-ervaring. Iets onhandiger dus, zeker camera-gewijs, maar desalniettemin is er weinig mis mee. De game blijft overeind, ook tegenover hedendaagse kleppers.

Daar heeft de Disney-magie ongetwijfeld veel mee te maken. Neem een game met onbekende licenties en eenzelfde gameplay en ons oordeel is na zoveel jaren wellicht wat strenger. Maar nu dus niet. Want het is gewoon zo cool om in zoveel verschillende Disney-werelden rond te lopen. Hier en daar in opeenvolgende games kom je wel eens tegen dat op mekaar lijkt, maar Disney heeft zoveel verschillende licenties dat de gameplay doorheen verschillende games gevarieerd blijft. En natuurlijk het verhaal. Dat lijkt in het begin simpel, maar doorheen de games bouwt er zich een verhaal op dat alsmaar complexer en interessanter wordt en bepaalde personages alsmaar meer diepgang meegeeft.

In dat opzicht is The Story So Far natuurlijk enorm interessant voor zij die enkel en alleen Kingdom Hearts III hebben gespeeld. Het geeft enorm veel mee van de backstory en daar helpen ook filmpjes enorm bij. Want het pakket is méér dan alleen de games. Het zijn ook kortverhalen vol beelden die het verhaal vervolledigen en meer context scheppen bij wat er in de games gebeurd. Over het algemeen is de Kingdom Hearts-reeks een reeks die qua gameplay de tijd wel overleeft en grafisch kleurrijk en gevarieerd blijft. Een meerwaarde voor wie de games nog niet speelde.

Het is moeilijk iets slechts te zeggen over de vorige Kingdom Hearts-games, omdat ze zo in ons geheugen gegrift staan en het zonder meer klassiekers zijn. Als je de kans nog niet hebt gehad om ze te spelen raden we het alleen maar aan. Je komt meer te weten over het verhaal en het houdt je héél lang bezig. Een unieke kans om de volledige franchise - afgezonderd van III - in één trek in huis te halen.

8/10