Review: Telltale's The Walking Dead - The Final Season

Ontwikkelaar: Telltale Games Uitgever: Mindscape Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Avontuur Releasedatum: 26 maart 2019 Adviesprijs: € 26,99

The Walking Dead blijft, zelfs zoveel jaar na de initiële televisiereeks een popcultuur fenomeen. Het negende seizoen vond een nieuwe adem voor de reeks, er komen films rond Rick Grimes en er is zopas een nieuwe spin-off aangekondigd. Maar ook Telltale Games was nog bezig. The Final Season had zijn problemen door de besoignes van Telltale Games, maar Mindscape kwam als redder opduiken en bracht de laatste episode en daarmee ook het complete Final Season naar ons toe. Breit Telltale er een goed einde aan?

Telltale's The Walking Dead is natuurlijk vooral een reis met Clementine. Er werd wel eens een zijstapje gedaan, maar Clementine stond van begin tot finish centraal als rode draad in de reeks. Je kan natuurlijk je save games importeren en dan krijg je een recap, maar als je die niet hebt krijg je ook een recap maar dan maak je snel een paar beslissingen die het verhaal simuleren zodat je ook een verloop krijgt dat invloed had op dit seizoen. Een goed systeem, beter dan sommige episodische games die het zelf simuleren. Op deze manier heb je toch nog iets of wat invloed zodat de betrokkenheid als nieuwe speler groter is.

En het verhaal? Wel, Clementine en AJ zijn beiden opgegroeid en de rol die Lee had tegenover Clementine heeft Clementine nu tegenover AJ. En dat wordt goed uitgespeeld. In elke episode krijgen we een aantal keuzes voorgeschoteld die een impact hebben op de relatie van Clementine en AJ, maar die AJ ook zullen vormen als mens Want wij, als Clementine, geven AJ nu levenswijsheden mee en dat is mooi om te zien hoe die cirkel zich naar het einde sluit en van The Walking Dead een organische levenscirkel maakt met mooie thema's. Maar overall is de game natuurlijk niet veranderd tegenover de vorige seizoenen. Het blijft een traag avonturenspel met de traditionele gesprekskeuzes. Maar tegelijk probeerde Telltale toch iets nieuws.

Zo voelt de game meer aan als een open-wereld third-person game. Niet dat je een open-wereld hebt, maar wel het gevoel dat je vrijheid hebt. Enerzijds door een grotere controle over de camera, anderzijds door de grotere dhynamiek tijdens de actie. Een groot punt van kritiek was altijd dat de combat te getelefoneerd aanvoelde, te makkelijk. Dat is toch voor een stuk verholpen. Ja, we drukken nog altijd op driehoekjen vierkante en rondje op de juiste momenten, maar we komen wel in situaties dat walkers echt gevaarlijk kunnen zijn en je effectief het loodje kan leggen. Ook het camerawerk zorgt daar voor iets intensere actie,

Maar The Walking Dead blijft The Walking Dead en dus blijft de focus op het verhaal in plaats van op actie. Maar dat is niet erg. Dat zijn we gewoon en ook hier wordt het goed uitgevoerd. De relatie tussen Clem en AJ, de nieuwe personages die geïntroduceerd worden... Het zijn sterke episodes die samen een goed geheel vormen en een degelijke afsluiter vormen voor het verhaal van Telltale's The Walking Dead.

Dankzij de problemen bij de studio Telltale Games was het lang wachten op het slot van hun The Walking Dead-franchise, maar het is het wachten waard geweest. De cirkel is gesloten, het verhaal is goed afgerond. Een einde waarmee de fans tevreden kunnen zijn.

8/10