Review: Assassin's Creed III Remastered

Ontwikkelaar:Ubisoft Uitgever: Ubisoft Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie Releasedatum: 29 maart 2019 Adviesprijs: € 59,99

De Assassin's Creed-franchise is één van de bekendste franchises die er zijn en ondertussen zijn er al tal van games uitgebracht die ons uren spelplezier hebben gebracht. De laatste jaren ging de franchise een andere, meer RPG-achtige richting uit met Odyssey en Origins, maar de laatste tijd kunnen we dankzij remasters als Rogue de oudere games opnieuw spelen. Deze keer is het de beurt aan Assassin's Creed III en Liberation.

Deze remaster was eentje waar we meer naar uitkeken dan pakweg Rogue. Omdat Assassin's Creed III in 2012 gewoonweg een goede game was met een uitstekend verhaal en een geweldige setting. Het Amerika van Washington, het oude Boston, de bossen... Natuurlijk is het zeven jaar later allemaal wat gedateerd, maar mits oppoetswerk kon dit een blij weerzien worden en voor gamers die de kans nog niet kregen een leuke mogelijkheid om de game te ontdekken. Het verhaal staat natuurlijk nog altijd als een huis. In Odyssey en Origins zijn de verhalen dan wel wat complexer geworden en door mekaar geweven met de oudere mythologie van Assassin's Creed, maar de alternatieve geschiedenis van Amerika blijft boeien, ook door de personages van de Kenways. Qua verhaal zijn er leuke missies, goede cut-scenes en verveeld het geen moment.

De vraag was natuurlijk hoe de gameplay overeind zou blijven staan na zeven jaar. Ondertussen zijn de Assassin's Creed-games alsmaar groter geworden in omvang, is er alsmaar meer te doen en is het visueel spektakel ter ondersteuning van de gameplay. Op dat vlak voel je wel dat de game wat ouder is. Dankzij de nieuwe games voelt dit allemaal wat trager, anders en lomper aan maar dat is niet noodzakelijk een nadeel. Het heeft de flitsende combat van de voorbije games niet, maar het is simpeler, iets makkelijk en daarom misschien wel leuker om af en toe even tussendoor te spelen. Je hoeft er geen honderd uur in te stoppen zoals Odyssey of Origins en dat kan ook wel eens verfrissend zijn.

Maar je voelt het. Wie de game al speelde gaat wellicht wel plezier beleven aan de remaster, maar jongere gamers die vooral de laatste twee games speelden en ervoor te jong waren om III mee te maken, vinden het wellicht te stroef en traag spelen. Ongelijk kan je ze niet geven. Maar Ubisoft heeft wel pogingen gedaan om van Assassin's Creed III een propere remaster te maken. dat het geen remake is, is duidelijk maar er zijn nieuwe visuele elementen zoals de belichting en lichtjes aangepaste animaties om het allemaal een beetje hedendaagse te doen lijken en voor een groot deel komt de game daar wel mee weg.

Al kan je niet voorbij de modellen van personages wanneer je ze van dichtbij bekijkt en is de open-wereld ook beduidend minder levendig en actief tegenover de installaties van de laatste vier jaar. Voor Liberation geldt trouwens hetzelfde, Al is het verschil met het absolute origineel op visueel vlak groter, omdat het origineel op PS Vita verscheen. De game kreeg wel al een PS3/Xbox 360-release dus op dat vlak is de stap minder groot. Maar voor beide games geldt: een leuke remaster van een erg sterke game in de Assassin's Creed-franchise.

Zijn al de remakes nodig? Op zich niet, maar het is altijd leuk om gamers die destijds te jong waren om de originele release mee te maken. Het is Ubosoft natuurlijk vooral om omzet te doen, daar moeten we niet flauw over doen. Maar dat beide remasters van III en Liberation inbegrepen zaten bij de Season Pass - zij zijn ook apart te koop - was een mooie zet van Ubisoft.

7/10