Review: One Piece World Seeker

Ontwikkelaar: Ganbarion Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie, RPG

Releasedatum: 15 maart 2019 Adviesprijs: € 59,99

One Piece is één van de bekendste animereeksen bij het grote publiek en dat is één van de reden waarom One Piece naast Naruto ook de populairste anime themed games zijn. Bandai Namco bracht al enkele One Piece-games naar ons toe. Dat waren vooral games met Dynasty Warriors-achtige gameplay, maar nu zorgt ontwikkelaar Ganbarion voor een heel andere One Piece-game dan dat we tot nog toe gewoon zijn.

Toegegeven: we keken er naar uit. Een open-wereld game van One Piece. Het is een anime met voldoende interessante personages, een coole wereld en het verhaal rond de Straw Hat Pirates leent zich tot een uitstekend verhaal om een open-wereld game mee te vullen. Pluspunt is dan al meteen dat de schrijver van de anime - Eiichiro Oda - ook de schrijver is van dit verhaal. Dat voel je meteen aan de toon, de invulling en het feit dat je het gevoel bent dat je naar een aflevering van One Piece aan het kijken bent. Qua inlevingsvermogen en fan-service zit de game dan ook goed. Het verhaal rond Prison Island en Luffy die iedereen moet zien te vinden en onderweg bekende personages tegenkomt zit snor. Zowel qua pacing als toon. Daar wringt het schoentje van de game niet. Maar als het verhaal de rechterschoen is, is de gameplay de linkerschoen. En die wringt toch wel wat.

Het is een open-wereld game, heel wat anders dan de vorige One Piece-games, dus moet je de speler toch wel bezig houden. En dat is een probleem. We hadden een bruisende open-wereld game verwacht waar personages van alles en nog wat deden, sfeer in de steden hing en we heel wat verschillende activiteiten zonder kunnen ondernemen naast het verhaal. Al deze dingen slaan in deze game helemaal naast de bal. Vooral de sfeer in de wereld valt tegen. NCP's zijn er, maar niet zoveel en ze staan allemaal zo stil als een standbeeld. Daarnaast dragen ze niets bij buiten wat standaardzinnetjes prevelen. De wereld van One Piece voelt wat leeg en saai aan. Er is geen achtergrondmuziekje, er is niets gaande en het aantal NCP's is onthutsend laag. Dat wilt niet zeggen dat de game er niet goed uitziet, want dat doet hij wel. De game is kleurrijk, oogt als een aflevering waar je in rondwandelt en de wereld is knap ontworpen. Alleen is hij dus gewoonweg saai, en dat is dodelijk voor een open-wereld game.

Gelukkig wordt de game nog ietwat gered door een zeer goed verhaal, en RPG-elementen die het vechten waard maken. Zoals in elke zichzelf respecterende open-wereld game kan je vaardigheden kopen en dat is hier niet anders. Het verslaan van vijanden levert skill points op, en daarmee koop je abilities. Leuk, al hadden we graag meer bewegingen gezien voor Luffy. Je kan grinden voor heel wat abilities, maar de variatie in de combat blijft te beperkt. Het speelt allemaal heel erg goed en vlot, maar de focus ligt hier op Luffy's Gum-Gum Gattling en fans weten nu eenmaal dat Luffy meer in petto heeft als dat.

Er zijn ook nog de speciale aanvallen en die ogen veel spectaculairder en het systeem is ook goed bedacht, maar ook daar hadden we net wat meer variatie in verwacht. Gelukkig is de combat dus vlot, en het verhaal prima. Dat de combat iets te weinig diepgang heeft willen we nog met de mantel der liefde bedekken, maar dat de wereld te saai is, is dus een probleem. Jawel, er zijn zijmissies aller handen, maar dat lost heel erg weinig op. Die missies zijn namelijk heel erg repetitief. Er zijn zijmissies waar je nog iets mag doen dat lichtjes verhaalgerelateerd is, maar de meeste zijmissies zijn dingetjes als pluimen of bloemen verzamelen. Run and fetch missies die ongelofelijk saai zijn en niets bijdragen aan de game. Bezigheidstherapie die we absoluut niet willen. De game had veel beter en rijker ingevuld kunnen worden, nu is het een poging tot een open-wereld game die het verhaal absoluut geen eer aandoet

One Piece World Seeker was een game waar we naar uitkeken, maar het blijkt onterecht. De verwachjingen worden niet ingelost en dat is jammer. Het verhaal is geweldig, de beleving ook dankzij de originele stemacteurs, maar de open-wereld mechaniek is in deze game veel en veel te saai. Vervelende zijmissies en een totaal gebrek aan levendigheid in de wereld breken de game zuur op. Gelukkig weet het verhaal, de hoofdmissies en de vlotheid de game nog een beetje te redden.

6/10