Review: Nier: Automata- Game of the YoRHa Edition

Ontwikkelaar: Platinum Games Uitgever: Square Enix

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Hack and slash, Actie RPG

Releasedatum: 26 februari 2019 Adviesprijs: € 39,99

Bepaalde games krijgen niet de aandacht die ze verdienen en worden -meestal onterecht- in een hoek geplaatst. Twee jaar geleden bracht Square Enix in samenwerking met Platinum Games, Nier: Automata uit. De game werd overal bewonderd voor zijn magistrale gameplay en boekte zo mooie resultaten. Ondanks de positieve punten werd deze titel helaas één van die games die in de schaduw bleef staan. Nu is het tijd voor het volledige pakket in deze Nier: Automata- Game of the YoRHa Edition en doen wij nogmaals een poging om het grote publiek warm te krijgen voor deze toch wel bijzondere game.

Ikzelf ben ook schuldig aan het feit dat ik twee jaar geleden Nier: Automata aan mij heb laten voorbij gaan. Gelukkig krijg ik een herkansing met deze Nier: Automata- Game of the YoRHa Editie. Deze keer laat ik me niet vangen en ga ik met veel plezier op avontuur met mijn android vrienden 2b en 9s. We gaan direct met de deur in huis vallen. Wie twee jaar geleden Nier: Automata al heeft gespeeld is zeker niet genoodzaakt deze Game of the YoRHa Editie in huis te halen, want de extra content brengt niet echt iets extra toe tot de core game. Het DLC pakket met de geweldige naam 3C3C1D119440927 is het enigste wat echt de moeite is. De rest van de content is puur cosmetisch. Een dynamisch thema, enkele avatars en verschillende designs voor je ingame Pod.

In deze editie wordt dus niks nieuws verteld en dat is misschien een beetje spijtig. Toch blijft deze game een knaller van formaat. Wie op zoek is naar een variatie aan gameplay en combat zit meer dan goed bij deze Nier: Automata- Game of the YoRHa edition. Alles komt aan bod. Bij momenten zit je in een vuurgevecht met je Flight Units en enkele seconden later vecht je het uit op de grond, de ene keer in 3d en de andere keer in 2d. Wat het mooie is van dit gehele aspect is het feit dat het allemaal werkt.Het skill systeem zit briljant in elkaar. Via je pod kan je je skills selecteren door middel van Plug-in Chips. Je moet wel rekening houden met het aantal plaats dat je hebt voor je skills. Later in de game kan je natuurlijk meer plaats kopen zodat je meer opties krijgt en ook combinaties. Je kan uit vier verschillende categorieën kiezen: system, attack, defense en support.

De replay value van deze game is ook enorm. Het hoofdverhaal bestaat uit drie hoodstukken, maar er zijn 26 verschillende eindresultaten. Wie als gamer op zoek is naar ontdekking en mysterie zit bij deze game op de eerste rij. Je kan echt verloren lopen in deze game en overal heb je kans om een nieuw wapen of skill te ontdekken.

Grafisch kon het misschien iets beter, maar door het post-apocalyptische sfeertje past dit echter nog in het concept. De sfeer en muziek in deze game is van ongekend niveau. Je wordt onmiddellijk meegesleurd door de pracht van de muziek die ze in deze game verwerken. Af en toe stoten we op een onzichtbare muur en dat is wel een beetje raar, want we spreken hier dan over deuropeningen in flatgebouwen en dergelijke. Voor de rest is deze Nier: Automata- Game of the YoRHa Edition een pracht van een game. Wie twee jaar geleden met zijn hoofd in het zand zat en de core game voorbij zich liet gaan is het nu de moment om deze game in huis te halen.

Wat we twee jaar geleden al wisten wordt nu nogmaals bevestigd. Nier: Automata- Game of the YoRHa Edition is een game die je in je bezit moet hebben. Zeker als je de core game niet hebt gespeeld. Een meeslepend verhaal, fantastische combat, briljante gameplay gelinkt met een geweldig skillsysteem en een sfeer om bij weg te dromen. Wie op zoek is naar een geweldige actievolle Hack and Slasher met RPG elementen zit bij Nier: Automata- Game of the YoRHa Edition meer dan goed. Tijd om uit die shaduw te treden en trotseer de glorie die je verdient.

9/10