Review: Devil May Cry 5

Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie

Releasedatum: 8 februari 2019 Adviesprijs: € 59,95

Devil May Cry is terug! De reeks, die al in 2001 zijn eerste game kreeg, dook niet meer op sinds 2013. Toen kregen we een heuse reboot voorgeschoteld met DmC: Devil May Cry met een jonge Dante in een alternatieve tijdlijn. Die reboot was niet echt een succes en dus is het niet vreemd dat we zes jaar later een game krijgen die gewoon voortspruit in Devil May Cry 4 uit 2008.

We zijn in deze vijfde game enkele jaren laten en een demonische boom die Dante in zijn greep houdt, wordt neergezet als het centrale plotpunt. we gaan het grote deel dan ook niet spelen met Dante, maar met Nero en V. V is een nieuw personage, dat degelijk geïntroduceerd wordt in het verhaal en waarmee je afwisselend zal spelen. De Devil May Cry-games mogen dan nooit bekend geweest zijn om hun extensief en ingewikkeld verhaal, deze vijfde game brengt het allemaal op een coole manier. Ook wel omdat de visuals pakken beter zijn en emoties nu eenmaal beter af te lezen zijn van hun gelaat, maar ook omdat het allemaal een beetje interessanter overkomt. Al is Devil May Cry als game nog altijd gestoeld om gameplay. Klassieke hack 'n slash gameplay om precies te zijn.

Als we de Devil May Cry-games herinneren denken we allemaal aan spectaculaire hack 'n slash gameplay en die heeft met de grafische vooruitgang een boost gekregen. Capcom geeft gamers pure old-school gameplay en heel wat diepgang in moves en aan te kopen abilities die er voor zorgen dat de gameplay meer afwisseling heeft dan ooit te voren. Als de visuele pracht er dan nog eens voor zorgt dat het één en al vuurwerk is dat op je scherm getoverd wordt, weet je dat je een schitterende game aan het spelen bent. Nero heeft zo bijvoorbeeld een nieuw wapen dat ons als gamer extra mogelijkheden geeft: de Devil Breakers. Een prostetische onderarm die in verschillende vormen komt en zo elke keer weer nieuwe aanvallen en functies heeft. Devil Breakers moet je op het juiste moment gebruiken, want je moet ze telkens weer kopen of vinden in een level. Dat, in combinatie met zijn geweer en zwaard geeft talloze opties in de combat op de SSS-rank te halen die je maximale beloningen geeft en op die manier je de mogelijkheden geeft om ablities te kopen en te upgraden. Nero is zo een ongelofelijk cool personage om mee te spelen omdat de actie zo spectaculair is.

Een beetje in contrast met dat staat het nieuwe personage V. Niet omdat het met hem niet leuk spelen is. Je roept met hem beesten op en laat vooral hen het werk doen en blijft in de buurt om de genadeslag te geven. Klinkt iets saaier, maar dat is het eigenlijk niet. Je speelt er ook niet bijster veel levels mee, maar wanneer je met hem speelt is het gewoon een erg coole afwisseling. Een puntje van kritiek is wel dat met V de combat té makkelijk is. Je haalt zowat zonder problemen een SS of SSS-rank waardoor de uitdaging een beetje weg is met V.

Al is dat niet het enige minpuntje aan de game. Let wel: de game is fantastisch. Het is een verslavend slasher met verrassende diepgang in de combat een een geweldige afwisseling tussen drie personages. Want ook Dante duikt nog op en die speelt misschien wel het coolst, met verschillende vechtstijlen en nog meer coole moves in de achterzak. Variatie en flitsende acties zijn dus de sterke punten van Devil May Cry 5, maar anderzijds is er het level design dat niet erg consistent is. Van schitterende levels tot generisch aanvoelende levels: op het spectrum van leveldesign leeft de game in extremen. Vooral de zoveelste doorgang openen met een Nidhogg Egg hebben we na een zevental levels wel gehad.

Anderzijds weegt het niet op tegen hoe cool de gameplay is. Qua snelheid, coolheid en variatie zijn er weinig games die kunnen concurreren met Devil May Cry 5. Maar de game is dus niet helemaal zonder fouten. Zoals de deus ex machina van het Nidhogg Egg, de inconsistentie in het level design en Nico die met haar bestelwagen op de vreemdste plekken in levels geraakt wanneer je haar belt terwijl zoveel moeite moet doen om gewoon op die plek te geraken. Maar los daarvan is Devil May Cry 5 de ideale game voor fans van de franchise. Geen game heeft dit tempo, deze visuele klasse tijdens de combat en geen enkele hack 'n slash werkt zo aanlokkelijk.

DmC: Devil May Cry was geen groot succes in 2013, maar nu zes jaar later krijgen we dan toch een waardige opvolger in de franchise, die gewoon weer de tijdlijn van DmC 4 volgt. Cool, snel, visueel top en qua combat enorm gevarieerd .Een game met old-school gameplay en moderne kwaliteit. Een topper.

9/10