Review: The LEGO Movie 2 Videogame

Ontwikkelaar: TT Games Uitgever: Warner Bros. IE

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Platformer

Releasedatum: 26 februari 2018 Adviesprijs: € 59,95

De LEGO-games zijn zo groot in aantal dat je ze haast niet meer kan opnoemen. Star Wars, Lord of the Rings, Batman, Marvel, Harry Potter, Dimensions, The Incredibles, DC Super-Villains... het is maar een kleine greep uit het aanbod. Als er dan een heuse film aankomt van LEGO zelf, kan je er prat op dat er een game tie-in komt. en ja hoor: The LEGO Movie Videogame 2 werd geboren.

De film zelf, The LEGO Movie 2, was erg cool en tof. We hadden dus verwachtingen van de game, die we bij elke movie tie-in van LEGO-games hebben. Het verhaal volgen, grappige cut-scenes en toffe gameplay. We klaagden in het verleden wel eens dat de gameplay een opfrissing kon gebruiken, dus hoopten we daar nu op. En ja hoor: we krijgen andere gameplay! Helaas was ons enthousiasme een kort leven beschoren. TT probeert andere dingen in deze game, maar landen plat op hun buik. De verandering die we wilden, wilden we uiteindelijk toch niet écht;

The LEGO Movie Videogame 2 probéért het wel. We pikken in als Apocalypsbyrg opgericht is nadat de Duplofiguren huishouden en meteen valt onder andere een ander camerastandpunt op. Wel, dat bevalt ons als eerste al niet. Het navigeren in je omgeving is onduidelijker en het 'voelt' gewoon niet goed aan. Verder heeft TT Games nog een punt weggenomen: de noodzaak om te switchen tussen personages. In andere LEGO-games was het geweldig om met andere personages levels opnieuw te bezoeken en andere dingen te ontdekken die in de eerste speelbeurt niet toegankelijk waren: dat is nu niet het geval. Elk LEGO-figuurtje kan ongeveer dezelfde dingen. Willen ze de game hierdoor rechtlijniger maken? Dan slagen ze daar in, maar het brengt meer saaiheid met zich mee. Dan hebben we liever de repetitiefheid van andere LEGO-games.

Op momenten kan de game wel leuk zijn omdat het zich op meerdere werelden afspeelt en je blokjes moet verzamelen om dingen te bouwen en die creatief kan gebruiken om door de wereld te navigeren. Visueel is de game ook dik in orde. Alleen heeft TT Games de game fundamenteel verandert, maar heeft ze ook de leuke elementen uit vorige LEGO-games uit de games gehaald. Zoals de replay value met andere figuren om nieuwe dingetjes te ontdekken, maar ook de cut-scenes. We verwachten - zeker van een movie tie-in - dat we de film herbeleven en dat er grappige cut-scenes komen in de LEGO humor die we zo gewoon zijn.

De nieuwe LEGO-game stelt dus op vele vlakken teleur. Op sommige momenten kan het toffe gameplay opleveren ook omdat de figuren en de werelden waardoor je reist tof zijn, maar op andere vlakken is het een bleek afkooksel van de vorige LEGO-games. Kan TT Games dan geen goed doen? Want we vroegen iets anders, krijgen het maar vinden het niet goed. Wel, dat kunnen ze best maar niet op deze manier. Want naast het feit dat ze de game van toffe elementen strippen en de nieuwe ingrepen maar zo-zo zijn, zijn de nevenmissies ook nog eens allesbehalve leuk en wordt er teveel gefocust op een lineaire ervaring, hoewel het spel pretendeert een semi-open wereld te zijn.

The LEGO Movie 2 Videogame stelt op vele vlakken dus teleur. De game weet niet te overtuigen en TT Games heeft creatief de verkeerde keuzes gemaakt om de sterke animatiefilm om te zetten in een leuke videogame. We wilden verandering in de formule van de LEGO-games, maar op deze manier mag TT Games volgende keer gewoon doen wat ze al zo vaak deden, want dat is wél een garantie op een toffe game.

5/10