Review: Crackdown 3

Ontwikkelaar: Sumo Digital, Uitgever: Xbox Game Studios

Platformen: PC, Xbox One Genre: Shooters

Releasedatum: 15 februari 2019 Adviesprijs: € 59,99

De wegen van een productie naar release zijn hobbelig en vol bochten, maar Crackdown 3 leek helemaal van het pad te zijn geslipt. De nieuwe Duke Nukem Forever, werd gefluisterd. De game die letterlijk al jaren uit moest zijn, haalt nu eindelijk zijn release in 2019. Maar levert die jarenlange productie ook een topgame op voor Xbox One en Windows 10 PC's?

Deze kerel houdt van shooters én van Terry Crews. Terry Crews is dankzij Brooklyn Nine-Nine en de Old Spice reclames één van de meest gespierde geliefde komische acteurs, en laat hem net nu het gezicht zijn van deze derde Crackdown-game. Een game die er al lang had moeten komen en laat ons meteen met de deur in huis vallen: je merkt het. De game is een open-wereld game, én heeft de destructieve aard van een Just Cause-game in een futuristische setting. So far so good, En de rest? Wel, de rest is so far so very, very bad.

Crackdown 3 is... hoe moeten we het zeggen? Repetitief. Dat is alvast één van de codewoorden. In deze game ga je vooral enorm veel knallen. Knallen en nog eens knallen op alles en iedereen. Het verhaal? Niet bijster origineel of goed en eigenlijk totaal irrelevant in verhouding met de gameplay. De verhaallijn is grof gezegd een vehikel om de gameplay aan op te hangen. En dat is nooit goed. Kort gezegd gaan terroristen in de aanval in New Providence en worden we daar gedropt om alles en iedereen die ons in de weg staat uit de weg te ruimen. En... daar houdt het eigenlijk op. We moeten knallen, maar terloops kunnen we ook ee naantal vaardigheden verbeteren. Dat doen we niet echt door vaardigheidspunten te verdienen, maar door de praktijk te hanteren.

Afhankelijk van wat je gebruikt in de combat, verbeter je dat aspect en dat is wel een gameplay-element dat we kunnen appreciëren. Net als de mogelijkheid tot totale destructie, wat zich doortrekt in de multiplayer, The Wrecking Zone. Waar we in teams tegen mekaar strijden en elkaar een kopje kleiner maken. Er zitten dus wel een paar goede ideeën in de game, maar overall is de game gewoon te beperkt en te weinig. De multiplayer is gewoon dat en niet meer. En dat geldt voor de singleplayer ook. Het is knaller en moorden, met vrij saaie missies en een verhaal dat slabakt in een wereld die niet heel erg boeiend is. En dat is schrijnend, toch voor een game die zolang in ontwikkeling is geweest. Anderzijds zie je dat wel vaker bij games die lang in ontwikkeling zijn, en hadden we het ergens moeten zien aankomen.

Dat kunnen we trouwens doortrekken naar de visuals. Op zich is het design, de ideeën niet slecht, maar is ook hier de uitvoering allesbehalve sterk. Zwak zelfs. Grafisch hoort de game niet thuis in 2019. Of 2018, 17 en 16 zelfs. Nu zijn graphics niet dat wat een game zijn uiteindelijke kwaliteit bepaalt, gameplay over graphics, weet je wel. Maar als de gameplay hiaten vertoont en een aantal jaar in het verleden is blijven steken hoop je toch op zijn minst wat eyecandy voorgeschoteld te krijgen. Maar ook dat is alles behalve waar. Crackdown 1 en 2 waren goed en degelijk, maar deze derde game is vrij.. schabouwelijk. Jammer.

Het aantal jaren in productie heeft Crackdown 3 geen deugd gedaan, zoveel is zeker. De game is grafisch een beetje gedateerd, mist qua gameplay veel te veel en doet de geweldige Terry Crews heel veel oneer aan. Gamers verdienen beter, Terry Crews verdient beter, de Crackdown-franchise verdient beter.

4/10