Review: Dirt Rally 2.0

Ontwikkelaar: Codemasters Uitgever: Codemasters

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Race

Releasedatum: 26 februari 2019 Adviesprijs: € 59,99

Een goede rallygame staat altijd garant voor heel veel raceplezier. In mijn jeugd waren de Colin McRae rallygames van Codemasters hét van hét en bestond er niets beters. De racer zijn naam viel al een tijdje weg en de DiRT-franchise deed het de voorbije jaren degelijk, hoewel het geen absolute topgames waren. Met Dirt Rally 2.0 wil Codemasters terug naar de basis en een frisse start maken.

Dat Codemasters terug naar de basis gaat, merk je bij de eerste stappen in de game. Je wordt er droogweg ingesmeten en mag zelf gaan uitvogelen wat de handelingen zijn, hoe elke track je auto anders doet reageren en zo meer. Met andere woorden: racen zonder al te veel poespas. Wat in andere racegames een minpunt kan zijn, weet Dirt Rally 2.0 zowaar om te toveren in een pluspunt. Want realisme is wat de game aandrijft. Je hebt vrij rechttoe rechtaan modi met Career, het officiële kampioenschap en Historic Races. Nu kan je dat aanbod karig vinden, en in de meeste reviews van andere racegames zou dat net onze kritiek zijn maar hier is dat dus geen kritiek.

Integendeel. Het focussen op de gameplay en minder op het aanbieden van een plethora aan modi liet Codemasters duidelijk toe sterke gameplay te ontwikkelen en het racen weer als echte rally te doen aanvoelen. Niet dat het daarom allemaal te weinig is. Want de carrière mode geeft je een groot aantal sterk ontworpen tracks die je skills testen overdag, 's nachts, op natte ondergrond, droge ondergrond, op tarmac, in modder... Er is heel veel afwisseling en de wereldreis die je onderneemt met je team - je kan heti n het menu ook allemaal vinden onder My Team - is grafisch en qua design vrij indrukwekkend. Wat wel opvallend is, is dat Codemasters er voor gekozen heeft ook rond de presentatie van tracks alle toeters en bellen weg te laten. Dat hadden we misschien graag ietsje anders gezien. Anderzijds ruilen we presentatie graag in voor de geweldige race gameplay die we voorgeschoteld krijgen.

Want die is volledig 'on point'. Het is héél, ik herhaal héél erg lang geleden dat we een rallygame kregen die zo goed aanvoelde. Het voelt allemaal enorm realistisch aan en het minste stuurfoutje of teveel of te weinig remmen kan je al gauw een kaduke carrosserie opleveren. Dat schademodel kan je natuurlijk aanpassen in de opties, maar dat schademodel ziet er in ieder geval sterk uit, net zoals de hele game. De tracks ogen wonderlijk en ook alles langs de tracks ziet er voor een keertje erg goed uit, en dat is in 99% van de racegames toch net een heikel punt. Maar het racen is dus straf. Voor het eerst sinds lang racen we met plezier en heb je zin om race na race te rijden in een rallygame. Wanneer je als ontwikkelaar het puur raceplezier kan opwekken bij een gamer, heb je sterk werk afgeleverd.

Niet dat we de voorbije jaren geen goede racegames zagen, maar we hebben het over rallygames. En dan merk je dat de sterke gameplay van de vroegere Colin McRae-games helemaal terug is. Het is natuurlijk allemaal veel beter dan vroeger, maar hetzelfde gevoel is terug. En dat hadden we nodig. Het realisme gaat ook andere gamers niet echt afschrikken, want er zijn opties genoeg om het racen makkelijker te maken. Van launch control bij de start, tot allerhande assists die je een minder realistische rij-ervaring bieden. Maar dat raden we af. De game is op zijn sterkst wanneer je hem speelt zoals Codemasters het bedoelde.

Dirt Rally 2.0 is een fenomenale rallygame geworden. Misschien wel dé racegame van 2019. Nu al. Het gevoel van de oude dagen is terug en er is op dit moment geen enkele rally- of racegame te vinden met een beter rijgevoel of gevoel van snelheid dan deze game. Codemasters wou zijn Dirt-franchise heruitvinden en slaagt daar wonderwel in.

9/10